Fordon
Bilindustrin i uppror efter sågningen i statlig forskarrapport
Hela den svenska bilindustrin befinner sig på krigsstigen efter att ha sågats längs fotknölarna i en studie från statliga myndigheten Tillväxtanalys.
Bland nio bilproducerande länder är den svenska fordonsindustrin näst sämst, hävdar studien.
Produktiviteten är usel och konkurrenskraften bedrövlig.
1. Den japanska bilindustrin har till exempel 200 procent högre produktivitet än den svenska.
2. GM, Chrysler, Ford och de amerikanska underleverantörerna är överlägsna de svenska konkurrenterna.
3. Den italienska bilindustrin kör fullkomligt över de svenska företagen när det gäller produktivitet och konkurrenskraft.
Bara England sämre än Sverige
Studien ”Konkurrenskraft på branschnivå” utrycker sig i likadana ordalag. Men sågningen av de svenska fordonsföretagen är i det närmaste total.
I siffror ser det ut så här. Över medelvärdet ligger Japan med index 1,46, USA med 1,36 och Italien med 1,34.
Under medlevärdet ligger Tyskland med index 0.75, Frankrike med 0,63, Sydkorea med 0,59, Sverige med 0,49 och England med 0,40.
"Orimliga slutsatser"
– Den här rapporten levererar fullkomligt orimliga slutsatser. Som att de sedan länge konkurshotade amerikanska biltillverkarna skulle vara så mycket effektivare och mer konkurrenskraftiga än tillverkarna i exempelvis Tyskland och andra länder, säger Fordonskomponentgruppens vd Svenåke Berglie.
– Det är allvarligt när ett statligt forskningsinstitut släpper ifrån sig sådan smörja, anser han.
"Rapporten kör i diket"
På Bil Sweden, branschorganisationen för de fyra svenska biltillverkarna, är man inte mindre kritisk mot studien.
– Det är uppenbart att rapporten kör i diket när man analyserar fordonsindustrins produktivitet och dessutom kryddar med vårdslösa utspel och liknelser med varvsindustrins situation på 1970-talet, säger Ulf Perbo, vice vd på Bil Sweden.
Enligt Bil Sweden finns det en uppsjö rapporter och interna siffror där olika GM- och Fordfabriker jämförs sinsemellan, det finns interna studier inom Scania och Volvokoncernen som visar att de svenska verksamheterna ligger i topp.
Bil Sweden hänvisar också till en omfattande studie från McKinsey (2006) som kommer från fram till helt andra slutsatser än forskarna på Tillväxtanalys.
I ett pressmeddelande skriver Bil Sweden:
”Lika orimligt är rapportens påstående att Sverige skulle ha ovanligt låg export av fordon. Cirka 90 procent av alla lastbilar och 85 procent av alla personbilar exporteras och fordonsindustrin har under lång tid varit Sveriges viktigaste exportbransch”.
– En brist i vår rapport är att vi inte haft tillgång till siffror efter 2005. Men inget tyder på att färskare uppgifter hade förändrat våra slutsatser, säger Per Vikström, en av författarna till ”Konkurrenskraft på branschnivå”.
Både Bil Sweden och Fordonskomponentgruppen tänker fortsätta att granska rapporten och lovar att inom kort leverera mera kritik mot den.
Myndigheten Tillväxtanalys hette tidigare Itps, Institutet för tillväxtpolitiska studier.
Rapporten finns på Itps hemsida.Klicka på länken här.