FORDON
Bilbranschen lyfter försäljningsprognos – men fortfarande kärvt för branschen
Trots en trög bilförsäljning – Mobility Sweden reviderar upp försäljningsprognosen för 2024. Samtidigt störtdyker nyregistreringen av ellastbilar.
– Det är svårt för ellastbilen att konkurrera, säger kommunikationschefen Emmi Antonsson till TT.
Registreringarna av nya personbilar föll med 9 procent i september jämfört med samma period i fjol. Det är femte månaden i rad med fallande nybilsregistreringar.
Men trots det så lyfter branschorganisationen Mobility Sweden helårsprognosen med 15 000 bilar, till 255 000 nyregistreringar. Förbättrad leveransförmåga och en marknad som utvecklats bättre än förväntat ligger bakom revideringen.
– Men det är ganska tydligt att det fortfarande är kärvt för branschen. Tittar man tillbaks på tidigare år har vi legat en bra bit över 300 000 bilar i försäljning per år, säger Emmi Antonsson.
Lättnad för elbilar
För elbilarna, vars försäljningssiffror varit ett sorgebarn, innebar september viss lättnad. Två av tre nyregistreringar var laddbara och andelen elbilar uppgick till 45 procent vilket är årets hittills högsta siffra.
Något som bland annat kopplas till att flera märken haft kampanjer med låga räntor för elbilar.
Däremot minskade antalet elbilar med runt 8 procent i september.
”Helt avgörande”
Under september registrerades 2 625 nya lätta lastbilar. Det är en minskning med drygt 41 procent – och ellastbilarna har det särskilt tufft. Där minskade antalet nyregistreringar med 53 procent.
– Efterfrågan har minskat på de tunga ellastbilarna och drivmedelskostnaden är en stor del. Regeringen har aviserat en skattesänkning på diesel som kommer att leda till att man har en av de lägsta skatterna i EU, säger Emmi Antonsson.
– Har man lägst skatt brukar det korrelera med lägst pris vid pump på diesel. Då är det svårt för ellastbilarna att konkurrera. Man har heller inte tagit bort skatten på el som laddas via laddbox, fortsätter hon.
Emmi Antonsson efterlyser också kortare ledtider för byggande av laddinfrastruktur.
– I Finland tar det fyra månader, i Sverige kan det upp till ta två år. Det är väldigt svårt att hitta laddplatser med tillräckligt effekt. Det är helt avgörande, säger hon.