Kinesiska BYD, som säljer flest elbilar i världen, är ett praktexempel på hur Kina intagit en tätposition när det gäller elbilar.Ng Han Guan AP/TT
Expert: Kollaps på elbilsmarknaden – framgång går via Kina
Det kan ta flera år att vända spiralen nedåt för Europas elbilsindustri, varnar tyska branschgurun Ferdinand Dudenhöffer. Vägen till framgång går via Kina, enligt professorn.
Tysk bilindustri går på knäna och elektrifieringen börjar se ut som en existentiell kris för stora delar av branschen i hela Europa.
- Jag tror det kommer att ta flera år – kanske tre, fyra år – att vända utvecklingen, säger Ferdinand Dudenhöffer, direktör på CAR-institutet i tyska Bochum, till TT.
”Då måste du till Kina”
Mycket står på spel. Risken finns att europeiska aktörer slås ut.
- Det är en risk. Lösningen på detta är att närma sig Kina, säger han.
- Storskaligheten finns i Kina och ska du bli konkurrenskraftig på bilmarknaden måste du ha detta. Då måste du till Kina, tillägger han.
Annons
Strategin är ingen mirakelkur. Och den är redan uppenbar för många aktörer. Den tyska bilindustrin har över 50 procent av sin försäljning i Kina i dag. Och Göteborgsbaserade Volvo Cars är tillsammans med Polestar en del av det kinesiska fordonsimperiet Geely.
Men satsningarna i Kina måste öka och Europas biltillverkare måste ta tillbaka marknadsandelar där, tror Dudenhöffer.
- Detta gäller inte bara elektrifieringen, utan utvecklingen av mjukvaror och självkörande system. Kineserna gör stora framsteg även på de områdena, säger han.
Låga kostnader, dynamiska företag och en helt annan tillgång till användardata är andra fördelar i Kina, enligt professorn.
- Kina kommer att dominera bilmarknaden de kommande tjugo åren, säger Dudenhöffer.
Och redan om tio år räknar han med att Kina är en större bilmarknad än USA och Europa tillsammans.
- Europeiska biltillverkare kan använda Kina för att komma ikapp Tesla och BYD och bygga upp sin konkurrenskraft.
Frågar sig om Northvolt överlever
När det gäller batteritillverkaren Northvolt ser professorn stora risker.
- Det är starka kinesiska batteritillverkare som gäller – och sydkoreanska, som Samsung. De har väldigt stabila produktionslinjer och har redan börjat göra stora investeringar i nästa generations elbilsbatterier.
Annons
- Northvolt och de europeiska batteritillverkarna fokuserar på befintlig teknik.
En instabil produktionsprocess och kvalitetsproblem präglar Northvolt, enligt Dudenhöffer.
- Northvolt är i en svår situation. De närmaste två eller tre åren kommer visa om de kommer att överleva i framtiden. Det ser väldigt tufft ut.
Och även om Northvolt reder ut akuta produktionsproblem är riskerna stora.
- Hur ska de konkurrera med kineserna, som har alla skalfördelar på plats? Det är den stora frågan. Och den är svår att svara på.
FAKTA
Kollaps för elbilsförsäljningen i EU
Elbilsförsäljningen i EU har tvärnitat, enligt nybilsregistreringar sammanställda av branschorganisationen ACEA. Andelen batteridrivna elbilar i augusti var enligt ACEA nere på 14,4 procent av nybilsregistreringarna. För ett år sedan var andelen 21 procent.
Totalt uppgick antalet nyregistrerade elbilar i EU till 92 627 bilar i augusti, en nedgång med 44 procent mot ett år tidigare.
Särskilt tydlig är elbilarnas motvind i Tyskland, där nedgången i augusti var 69 procent. Men även Frankrike hade en stor nedgång på 33 procent.
Under årets första åtta månader nyregistrerades 902 011 elbilar i EU – 12,6 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar.