Fordon

Bilanalytiker: Det är kört för Nevs

”Tekniken finns inte, pengarna finns inte, marknaden finns inte”, är fordonsanalytikern Martin Skölds hårda dom om Nevs framtid. Foto: TT

Nevs i Trollhättan har nyligen gått ur sin senaste rekonstruktion och hoppas på nya miljardinvesterare. Men det blir ingen comeback, säger fordonsanalytiker.

Publicerad

- Historien om Saab och Nevs är som en gammal dålig relation där man inte vill släppa taget. Man griper efter varje halmstrå, hoppas på nästa semester, nästa miljardinvesterare, då ska det vända. Men det är kört, det är bara att se sanningen i vitögat, släppa taget och ägna sig åt något bättre, säger Martin Sköld, fordonsanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.

Tongångarna i Trollhättan är dock lika hoppfulla som alltid.

- Det går framåt. Vi har samarbeten på gång. Men det är ingenting vi kan kommunicera ännu, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs.

På något vis har det ändå läckt ut att det är nya miljardinvesteringar på gång, från en asiatisk biltillverkare. Kanske en indisk. Eller kinesisk.

Enligt Mikael Östlund har Nevs för närvarande 350 anställda, varav 120 kollektivanställda och resten ingenjörer och andra tjänstemän.

Nevs har ägt tillgångarna i Saab Automobile sedan september 2012. I december 2013 startade man fabriken, på sex månader tillverkade man 400 stycken bensindrivna Saab 9-3 med automatisk eller manuell växellåda, i färgerna svart eller silver. I maj 2014 stoppades produktionen.

Det senaste året har Nevs uteslutande tillverkat reservdelar till Orio (fd Saab Parts). Nu är även den ordern avslutad, för Orio anser att man har tillräckligt med delar till alla Saabar som någonsin tillverkats.

Skulle någon vilja starta om bilfabriken går det inte att komma till någon volymproduktion under 2015. Det tar längre tid.

- Bland annat måste vi då veta vad vi ska tillverka. Beslut måste tas, leverantörer måste kontaktas, säger Mikael Östlund.

När Nevs gick ur rekonstruktion i mitten av april välkomnades det av leverantörsorganisationen FKG, som räknade med att förhandlingarna om samarbeten kunde ta fart. Vd Fredrik Sidahl bedöm

Fredrik Sidahl är vd för FKG, som har fordonsindustrins leverantörer som medlemmar. Han vill gärna uttrycka sig försiktigt.

- Det vore ju väldigt bra för Sverige om vi hade två personbilstillverkare. Så jag kan inte göra annat än säga ”Hoppas, hoppas att de får ihop det här”. Till våra medlemsföretag säger jag att de måste värdera in de risker som ligger i att ta uppdrag för ett nytt bilföretag, för det är vad det är nu, säger Fredrik Sidahl.

Hopp och tro står mot ekonomisk analys när det gäller Nevs. Men det håller inte, säger fordonsanalytikern Martin Sköld.

- Tekniken finns inte, pengarna finns inte, marknaden finns inte. Om någon investerare kastar in en miljard är det trevligt, men det kommer inte att leda till någon bilproduktion i Trollhättan. Den teknik man har tillgång till är föråldrad och drömmen om att slå sig in på marknaden med elbilar eller konventionella bilar är bara en dröm. Det är fullt där ute av starka varumärken som levererar efterfrågad teknik. BMW och Audi är några exempel.

- Grundproblemet är att marknaden inte efterfrågar bilarna. Det var samma med Saab.