Fordon

Bells luft-taxi ska flyga längre än konkurrenterna

Nexus en elhybrid med plats för fem personer. Foto: Nexus

I Las Vegas visar Bell en modell i fullskala av bolagets flygande taxi. Nexus är en elhybrid som bara väger 272 kilo – och har plats för fem personer.

Publicerad

Uber är övertygade om att deras delningstjänst blir luftburen inom en nära framtid. Vem som kommer leverera de flygande taxifordonen är oklart, men en av Ubers partners är helikoptertillverkaren Bell. På årets Consumer Electronics Show i Las Vegas visar bolaget upp en modell av sin flygfarkost Nexus – i fullskala.

Bells erfarenhet av att bygga tiltrotorplan som V-22 Osprey skänker trovärdighet till deras tekniklösning. Nexus har sex inkapslade rotorer som kan vinklas. Till skillnad från många andra byggen kommer farkosten inte gå på ren batteridrift, utan tillverkaren beskriver den som en elhybrid. Tillsammans med en låg vikt på 272 kilo ska det ge en god räckvidd och kapacitet att bära mer vikt. Med detta vill Bell bredda applikationsområdet bortom den flygande taxin, med möjlighet att plocka hem andra typer av kontrakt.

– När vi tittade på tänkbara uppdrag, oavsett om de handlar om en taxitjänst, logistik eller till och med olika militära applikationer – så tänkte vi att det var passande att satsa på en längre räckvidd än vad helelektriska fordon kan leverera, säger Scott Drennan, utvecklingschef på Bell, till The Verge.

Nexus har plats för upp till fem personer, med piloten inräknad. Bell räknar med att farkosten ska flyga i en rad städer i mitten av 20-talet. Enligt Drennan kommer farkostens styrka ligga i tillgängligheten och användarvänligheten. Rotorerna är ordentligt inkapslade och flygturen ska i sig inte utgöra ett äventyr.

De stigande oljepriserna har slagit hårt mot helikopterbranschen. Bell ingår i flygkonglomeratet Textron – och intresset för att utveckla VTOL-lösningar med hybriddrift är förmodligen en signal till aktieägarna om att man nu satsar mot en elektrifierad framtid. Ubers flygtaxitjänst kommer dock bara använda helelektriska lösningar, men bolaget tror ändå att Nexus har en viktig roll att fylla som ett första steg mot elektrifiering.

– Det öppnar för tester i närtid, i väntan på att batterierna blir redo för helelektriska lösningar. Vi är redan uppspelta över vad Bell håller på med, säger Mark Moore, teknikchef för Ubers flygsektion.

Han konstaterar att det finns många företag där ute som håller på med demo-farkoster. Bland spelarna finns jättar som Boeing och Airbus, samt uppstickare som Kitty Hawk.