Fordon

Bamselastbilar i skogen bäst för miljön

HCT-fordon spar bränsle och minskar utsläppen visar forskning från Skogforsk. Foto: Skogforsk

Stora timmerbilar som lastar 30 ton mer skulle spara 16,8 miljoner liter bränsle och minska CO2-utsläppen med 44200 ton per år visar en studie från Skogforsk.

Publicerad

Sedan 2006 har ett antal lastbilar för skogstransporter byggts som HCT-fordon (High Capacity Transport) för att studera om transportkostnaderna kan sänkas och koldioxidutsläppen minska genom att lasta mer på varje bil.

Under 2014 studerade Skogforsk virkestransporterna med fjorton stora fordon. Skalar man upp resultaten så att de omfattar alla svenska skogstransporter skulle miljöeffekterna med att använda bilar med bruttovikten 68, 74 eller 90 ton i stället för dagens maxvikt 60 ton bli mycket positiva.

- 90-tonsfordon är mest effektiva, säger i ett pressmeddelande Fredrik Johansson, som lett forskningsstudien.

Det krävs längre fordon med fler virkestravar för att verkligen kunna utnyttja förmågan att lasta mycket virke, särskilt sommartid då virket är torrt och lätt.

HTC-fordon är längre än 24 meter och har fler axlar än vanliga lastbilar, vilket gör att de kan lasta upp till 30 ton mer utan ökat marktryck.