FORDON

Är batteribyten rätt väg att gå för tunga fordon?

En konverterad lastbil i Australien, där batteripacket i det tidigare motorrummet lyfts ut med gaffeltruck.

Tekniken finns i Sverige för personbilar, i liten skala. Nu startar ett arbete för att undersöka om batteribyten är ett bra alternativ för tunga transporter. ”Det kan finnas positiva effekter på systemnivå.”

Kinesiska biltillverkaren Nio öppnade sin första svenska station för batteribyten i Varberg 2022, och planen är att expandera antalet anläggningar i Sverige. Men måhända är tekniken, som innebär att man kan kringgå långa laddtider, ännu mer lämpad för godstrafik?

Den frågan ska nu utredas av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Tillsammans med Linköpings universitet och en expertgrupp driver VTI ett årslångt forskningsprojekt om batteribyten för tunga fordon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här