FORDON

Är batteribyten rätt väg att gå för tunga fordon?

En konverterad lastbil i Australien, där batteripacket i det tidigare motorrummet lyfts ut med gaffeltruck.
En konverterad lastbil i Australien, där batteripacket i det tidigare motorrummet lyfts ut med gaffeltruck.

Tekniken finns i Sverige för personbilar, i liten skala. Nu startar ett arbete för att undersöka om batteribyten är ett bra alternativ för tunga transporter. ”Det kan finnas positiva effekter på systemnivå.”

Kinesiska biltillverkaren Nio öppnade sin första svenska station för batteribyten i Varberg 2022, och planen är att expandera antalet anläggningar i Sverige. Men måhända är tekniken, som innebär att man kan kringgå långa laddtider, ännu mer lämpad för godstrafik?

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera