Golfens spanska systermodell Leon befinner sig precis i mitten av den stentuffa topplistan för kombibilar i mellanklassen. Men framgångsreceptet för Leon ST, som kombiutförandet heter, stavas snarare Svensson än Sotomayor.
Klassiska Leon är inne på sin tredje generation, som lanserades 2012, och är en av spanska SEATs populäraste modeller. Sedan år 2013 finns den i kombiutförande och har då tillägget Sports Tourer, ST.
Men låt oss direkt konstatera att Leon ST verkligen har gått “all in” i det praktiska familjelivskaklet – här finns inte mycket till hett spanskt temperament, enligt Europas experter.
“Eldigt temperament. Sportiga köregenskaper. Och utmanande design. Nja... det där klassiska försäljningssnacket om spanska bilar kanske inte riktigt beskriver nya Seat Leon” – Allt om bilar
Körningen må visserligen fungera bra på serpentinvägar, men när biljournalisterna ska beskriva Leon ST är det främst i termer av “stabilt”, “tryggt”, “pålitligt”, “kontrollerat” och “sammanhållen”.
“De flesta av Leons chassin är relativt hårda, så alla utföranden av bilen håller sin ‘body roll’ i kontroll och håller sig imponerande platt vid svängar. [...] Alla Leon har fint avvägd, precis styrning som gör det lättare att placera bilen rätt i kurvor, även om mer feedback hade stärkt självförtroendet när vägarna är hala” – Whatcar
Inte mycket eld där inte . Undantaget är väl kanske värstingen Leon CUPRA (finns både som femdörrars och kombi), som min kollega Håkan skrivit om. Men här är det i första hand “vanliga” Leon ST som det handlar om, så låt oss gå vidare.
Designen är nog det som kommer närmast "eldig”-etiketten. För experterna gillar vad de ser hos Leon ST. Sätter den experternas hjärtan i brand? Tveksamt, men en varm glöd blir det allt.
“Den förstorade Leon är fortfarande vacker [...] Och trots sin extra längd, lider inte ST av en överdimensionerad bak” – Autocar
Tvärtom gäller för interiören , som i det närmaste får kalla handen från Europas biljournalister. De tycker visserligen att konstruktionen är solid, men känslan är “plastig och oinspirerad” (Allt om bilar) och det finns “tecken på kostnadsbesparingar” (Whatcar). Samtidigt konstaterar man att det inte är så farligt i relation till priset.
Även tekniken och utrustningen innebär vissa kompromisser – både innan och efter den facelift som kom tidigare i år. Många tyckte infotainment-skärmen var för liten innan, men nu har användarvänligheten blivit sämre. Åtminstone enligt brittiska Whatcar, som testat bilen efter uppdateringen:
“SEATs 8-tum stora pekskärmssystem försöker vara smart genom att gömma sina knappar för att frigöra utrymme på skärmen – sen, när den upptäcker att din finger rör sig mot skärmen, visar den de relevanta knapparna igen. Det är inte så smidigt som det låter [...] och några av ikonerna är ganska små och placerade obekvämt nära skärmens kant.”
Hur är det med utrymmet då? På denna punkt, som så klart är den viktigaste när det gäller kombibilar, ligger Leon ST inte i toppen. Experterna konstaterar att bagaget (587 / 1470 liter) ligger en bit bakom exempelvis Skoda Octavia och Golf Sportscombi.
Men detta till trots är det en praktisk bil. I testerna framhävs det att utrymmet för förare och passagerare är rejält, att det främre passagerarsätet går att fälla för långt bagage (tillval) och att bagageutrymmet är lättlastat. Och framförallt att baksätet är lätt att fälla:
“Vi gillar särskilt lösningen för baksätets fällningsmekanism: två spakar i bagageutrymmet låser lätt upp de två delarna av ryggstödet… och plopp, plopp så faller de framåt” – Autonews
Både förbrukningen och priset är dessutom relativt låga. Brittiska Autoexpress skriver att “driftskostnaderna är minimala” om du väljer någon av de mindre diesel- eller bensinmotorerna och att det är “en av de renaste icke-hybriderna på vägen”.
Allt om bilar kallar Leon ST “ett kap” och danska Motorsiden tycker att man får “riktigt mycket bil för pengarna” i Style-versionen.
Sammantaget tycker Europas experter alltså att spanska SEAT bjuder på en pålitlig och praktisk familjebil som inte kostar skjortan. Den må inte vara någon eldig spanjor, som kan slå sig för bröstet med bagageutrymme eller vacker interiör, men den gör sitt jobb. Som en stillsam Svensson, på ett ungefär.
Och det är värt ganska mycket . Leon ST får nämligen 80,4 poäng i Europaindex och hamnar på en femteplats på topplistan för kombibilar.
Visserligen har den väldigt små marginaler både upp och ned (det skiljer endast 0,6 poäng totalt mellan plats 4 och 6), men den hör definitivt hemma på topp 10.
Bra jobbat, señor Svensson.
80,4 av 100 (ett snitt baserat på 15 tester)