Fordon

Airbag i fartyg räddar liv

Luftkuddar som utlöses vid en fartygskollision ska hålla skrovet flytande. Idén är värd att utveckla säger professor Jonas Ringsberg på Chalmers.

Publicerad

(Uppdaterad) Idén bakom krockkuddar till havs utvecklades inom det EU-stödda projektet SuSy. Hösten 2013 gjordes ett försök i en medelstor tanker i den grekiska hamnstaden Chalkida.

Utmaningen består i att snabbt blåsa upp kuddarna från små behållare. Dessutom har man funderat mycket på var kuddarna ska placeras.

Valet har fallit på placering i utrymmet mellan skroven i fartyg med dubbla skrov, liksom i ballasttankarna. Plasten i kuddarna behöver förstärkas med aramidfibrer (Kevlar) för att tåla påfrestningarna

För uppblåsningen förordar projektet patroner med en blandning av kaliumnitrat, som används i krut, samt epoxi och järnoxid. Den värme som alstras vid den kemiska reaktionen kan behövs kylas med en extra patron innehållande komprimerad luft, eller via värmeväxlare innan gasen går in i kudden.

en av utredningens experter, Egbert Ypma, är tveksam till placeringen av kuddarna. Han menar att de blir näst intill omöjliga att inspektera och underhålla, vilket gör räddningssystemet opålitligt.

Men den svenske deltagaren i projektet, professor Jonas Ringsberg vid Chalmers, anser att idén är väl värd att pröva.

- Det är ett steg i riktning mot ökad sjösäkerhet.

Han får medhåll av Reinhard Ahlers från Bremen, som anser att det finns utrymme för finjusteringar av tekniken med uppblåsningen och även andra frågor. Tysk raketteknik från Astrium, numera Airbus Defence and Space, kan hjälpa till med utblåsningstekniken och tysk-brittiska insatser kan optimera materialet i luftkuddarna.