Helikopterflottiljen har fått den första Helikopter 14 som kan användas operativt. Foto: Stefan Jerrevång
Piloterna får information om flygningen via fem skärmar. Styrningen sker elektroniskt, via Fly-by-wire. Det går till så att piloten styr med reglage och en dator, som i sin tur överför elektroniska signaler till de mekaniska rodren. Foto: Stefan Jerrevång
Helikoptern är försedd med två vinschar, en är i reserv. Den extra vinschen är en lärdom från Estoniakatastrofen då flera helikoptrar tvingades lämna kvar överlevande i vågorna eftersom vinschen ombord krånglade. Foto: Stefan Jerrevång
Den stora, ljusgrå helikoptern kan transportera 20 sittande personer, alternativt tio fullt utrustade soldater eller max nio skadade på bårar. Maxvikten är cirka 11 ton. Foto: Stefan Jerrevång
Vi lyfter från Malmen på väg mot sjön Roxen. Foto: Stefan Jerrevång
Bakom ”Mussepiggnäsan” sitter väderradar. Kulan nedanför innehåller optisk kamera, infraröd detektor och laseravståndsmätare. Foto: Stefan Jerrevång
Helikopterflottiljen flyger nu för första gången med en insatsfärdig Helikopter 14.<br/>
Den är unik i sitt slag.