Fordon

19 år gammalt fel satte tågen på kollisionskurs

Ett 19 år gammalt konstruktionsfel tros vara orsaken till att två tåg nära på frontalkrockade den 4 november. X2000-tåget på bilden är inte det som omnämns i artikeln.

Ett växelfel i Degerfors var mycket nära att orsaka en tågkatastrof. Haverikommissionens teori är att en serie osannolika omständigheter avslöjade ett 19 år gammalt konstruktionsfel.

Publicerad

Den 4 november var det mycket nära att två tåg frontalkrockade på mötesplatsen Strömtorp utanför Degerfors. En lokförare på väg från Örebro saktade in för en stoppsignal. Då leddes tåget in på fel spår, rakt mot ett stillastående X2000. Hastigheten var då bara 40 kilometer i timmen och tåget lyckades stanna med 100 meters marginal.

Det kommer att ta upp till ett år innan utredningen är klar, men redan nu finns teorier om hur tillbudet gick till.

Växlarna av typen som finns i Strömtorp byggdes på 1950 och 1960-talen. De anses normalt vara mycket tillförlitliga. Men något gick snett i ställverket som styr växeln vid strömtorp.

- De är helt baserade på reläteknik, så det är till exempel inte fråga om några programmeringsfel eller liknande, säger Rickard Ekström som är utredningsledare vid Statens Haverikommission.

Under åren har det dock gjorts ändringar i ställverken, som till exempel när ATC infördes under 1980-talet.

- Någonstans har det gjorts en ändring i ställverket, och man har felbedömt resultatet, säger Rickard Ekström.

Anläggningen vid Strömtorp är ovanligt komplex och utredarna tror att det dessutom krävdes en rad ovanliga omständigheter för att felet skulle uppstå.

Mötesplatsen har tre parallella spår. Bara två av dessa kunde utlösa felet, och tåget råkade komma in på ett av dessa två.

Det körde långsamt och hade precis fel längd. Tillsammans gjorde dessa omständigheter på något sätt att den låsning som hindrar växeln att läggas om i förtid frigjordes. I stället för att ledas på rätt spår ut ur området skickades det mot det stillastående tåget.

Haverikommissionen misstänker att felet kan ha funnits i växeln sedan 1995. Då byggdes ställverket om, enligt ritningen som kommissionen tycker är mest intressant. Den är specifik för just Strömholmsanläggningen.

Mötesplatsen togs åter i bruk samma kväll. Trafikverket menar att ställverket i Strömtorp är en så unik anläggning att det inte finns risk för att felet finns på något av de många andra ställverken av samma typ, särskilt om problemet beror på en speciallösning efter ombyggnaden 1995. Men verket har gjort en serie stickprovsundersökningar bland landets stationer under november.

Statens Haverikommission utesluter inte möjligheten att det finns åtgärder att föreslå efter utredningen.

- Det som är grunden till beslutet att utreda är ett allvarligt fel i spåranläggningarna, säger Rickard Ekström.
Följ Ny Teknik på Facebook!

Händelsekedjan till växelfelet

  • Två av de tre spåren kunde utlösa felet.
  • Hastigheten var låg.
  • Tåget var kort.
  • Låsningen som hindrade växeln att läggas om i förtid frigjordes.
  • Tåget skickades in på spåret mot ett stillastående X2000.