15 delstater sätter en tidsgräns för fossildrivna lastbilar

2020-07-21 07:43  
Volvo VNR-modell, en helelektrisk lastbil i ett pilotförsök i Kalifornien. Foto: Volvo Trucks

Kalifornien och 14 andra amerikanska delstater har bestämt att alla lastbilar som säljs från år 2050 ska vara elektrifierade. Beslutet omfattar även större pickups, skåpbilar och lokalbussar.

Kalifornien har tagit täten med krav på att lastbilar ska vara elektrifierade från och med 2045. Nu har de fått med sig ytterligare 14 delstater på banan – samt District of Columbia, det federala distrikt som omger huvudstaden Washington. Det skriver the Northeast States for Coordinated Air Use Management i ett pressmeddelande.

Delstaterna har undertecknat en gemensam promemoria om att samtliga tunga och medeltunga lastbilar som säljs från 2050 ska vara elektrifierade. Målsättningen är att de ska utgöra 30 procent av försäljningen till 2030.

Regelverket kommer även att omfatta större pickups, skåpbilar och andra leveransfordon. Till detta kommer skolbussar och bussar i kollektivtrafik.

Läs mer: Volvo visar upp nya amerikanska ellastbilen

Delstaterna utöver Kalifornien är New York, North Carolina, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, Vermont, Washington, Connecticut, Colorado, Hawaii, Maine, Maryland, Massachusetts och New Jersey.

I målsättningen uttalas att det handlar om emissionsfria fordon, vilket får förmodas även omfatta bränsleceller. Vätgas nämns dock inte – i stället har delstaterna på västkusten utannonserat att man anlägger en ny laddinfrastruktur för lastbilar med 27 laddställen längs Interstate-5, från Mexiko till Kanada.

Läs mer: Därför blev Scania först med ett vetenskapligt baserat mål för sina lastbilar

Men tidsspannet är långt och frågan är vilka andra teknikområden som kan omkullkasta planerna. Ett exempel är tekniken som samlar in koldioxiden i dieselavgaser och omvandlar den till en vätska, som i sin tur kan omvandlas till nytt fordonsbränsle. Forskare vid Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) i Schweiz har tagit fram en metod som utnyttjar motorns spillenergi för processen, och deras rigg skulle kunna eftermonteras på lastbilar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt