Premium

Därför blev Scania först med ett vetenskapligt baserat mål för sina lastbilar

Scanias mål är att sänka utsläppen från alla sina fordon världen över med 20 procent till 2025. Men för att nå dit behöver många faktorer samverka: Effektivare motorer, elektrifiering – och att kunderna tankar biodrivmedel.

Publicerad

Scania har fått sina klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTI). Södertäljebolaget blir därmed först i världen bland tillverkarna av tunga kommersiella fordon.

– Att vi blev först känns fantastiskt roligt. Men det var inte därför vi gjorde det, utan för att få på pränt att våra ambitioner ligger i linje med det som behöver göras. Samtidigt skickar vi en tydlig signal till ekosystemet att vi kan fixa det här, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här