FARKOST

Nu ska även den 111 meter långa färjan Hamlet utrustas med batterier

Färjan Hamlet ska bli med batterier.

Nu har det blivit dags för ytterligare en av färjorna som trafikerar Helsingborg-Helsingör att elektrifieras. Men den här gången blir det en annan typ av batteri.

Öresundslinjen som går mellan Helsingborg och Helsingör har redan två färjor där batterier står för energilagringen, Tycho Brahe och Aurora. Ett tag var de världens största batteridrivna färjor. Bakom Öresundslinjen (som tidigare hette Forsea) står rederiet Molslinjen. 

Nu meddelar den Stockholmsbaserade batteritillverkaren Echandia Marine att bolaget knipit en order från Öresundslinjen om att leverera batterier till färjan Hamlet. Färjan trafikerar Öresund upp till 8 000 gånger per år, är 111 meter lång och har plats för 1 000 passagerare. Batterisystemet designas för tio års livslängd och kommer att kunna laddas i respektive hamn på i genomsnitt elva minuter, enligt ett pressmeddelande. 

LTO-celler från Toshiba

Echandia bygger batterisystem med litiumjonceller av typen litiumtitanat (LTO), tillverkade av Toshiba. Ett finskt företag monterar cellerna till moduler som Echandia därefter monterar ihop till batterisystem.

Det framgår inga tekniska detaljer av pressmeddelandet gällande Öresundslinjen. Echandias marknads- och kommunikationschef Johan Winlund vill inte säga vilken lagringskapacitet batteriet har, men säger att det blir ett av de största som bolaget har levererat. Som jämförelse har Tycho Brahe 6 400 kWh cylindriska celler tillverkade av LG och monterade av Corvus Energy till batterisystem. 

Hamlet inte dieselelektrisk

Konverteringen av Hamlet blir mer omfattande än för Tycho Brahe och Aurora, som var dieselelektriska innan de blev batterielektriska. Hamlet drivs i dag direkt av förbränningsmotorerna och alltså inte via elmotorer som var fallet med Tycho Brahe och Aurora innan de konverterades.

Örsundslinjen har ytterligare två färjor, Mercandia IV och Mercandia VIII. Dessa ska inte elektrifieras, har representanter för bolaget tidigare meddelat. 

Echandia har sedan tidigare vunnit kontrakt om att leverera batterisystem till Molslinjens färjor, bland annat till ropax-färjor som trafikerar Alslinjen och Samsölinjen. 

Batterisystemet till Hamlet ska levereras under första halvan av 2025.