FARKOST

De utvecklar framtidens kärnkraftsdrivna fraktfartyg

En illustration av ett atomdrivet fraktfartyg som presenterats av HD KSOE.

Framtidens fraktfartyg kan bli utrustade med kärnreaktorer. Bland de som vill utveckla den nya drivlinan återfinns en grupp med världens äldsta klassningssällskap, ett rederi, ett fartygsbolag och en kärnkraftsutvecklare.

Publicerad Senast uppdaterad

Atomdrivna fartyg är i sig inget nytt. Den amerikanska militären har flera hangarfartyg med kärnreaktorer, och atomdrivna ubåtar används av flera länder. Men nu vill flera privata och civila aktörer undersöka möjligheten med större fraktfartyg som drivs med hjälp av energin som släpps lös vid atomklyvning.

De som nu i december skrivit under ett samarbetsavtal för att ta fram utformningar av kärnkraftsdrivna skepp, däribland stora containerfartyg, är:

  • Lloyd's Register – ett internationellt klassningssällskap som sätter standarder och hanterar klassifikation av fartyg. Sällskapet startade sin verksamhet i London 1760.
  • Zodiac Maritime – ett brittiskt bolag som sysslar med fartygsförvaltning och bland annat hyr ut större containerfartyg. 
  • HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) – en koreanskt fartygskonstruktur som satsar mycket på nyutveckling.
  • Kepco Engineering & Construction (Kepco E&C) – ett koreanskt företag som bland annat tillverkar kärnkraftverk. 

I samarbetet ska HD KSOE och Kepco E&C ta fram designen av framtida skepp och reaktorer medan Lloyd's Register ska se över regler och standarder för att allt ska kunna ske säkert. Zodiac Maritime kommer att kunna utvärdera de olika lösningarna med hjälp av sin flotta av fartyg.

Fartyg använder 350 miljoner ton bränsle om året

Vilken sorts reaktorteknik som ska användas i projektet framgår inte. Men enligt Offshore Energy samarbetar redan de två koreanska parterna med att ta fram atomdrivna fartyg. I det tidigare projektet är planen ett fartyg med fyra små modulära reaktorer (SMR) om 60 MW vardera.

Ett containerfartyg.
En illustration av det kinesiska fartyget.

Tanken är att reaktorerna ska placeras i botten av fartyget och att energin ska användas för att producera bränsle för framdriften, exempelvis vätgas. I mars 2023 presenterades en design för ett fartyg med just SMR-teknik.

Internationell sjöfart står för runt 3 procent av världens koldioxidutsläpp och det används cirka 350 miljoner ton fossilt bränsle varje år. Lloyd's Register ser kärnteknik som en stor möjlighet för att kunna minska utsläppen.

Kinesiskt fartyg med saltsmältreaktor också på väg

Ett annat projekt med samma mål i sikte drivs av China State Shipbuilding Corporation och presenterades på en mässa i Shanghai i slutet av 2023. Det stora containerfartyget ska drivas av saltsmältreaktorer som körs under hög temperatur och lågt tryck för att minska risken för en härdsmälta.

Även i Norge drivs projekt på området i form av Nuproship I (Nuclear Propulsion of Merchant Ships). Huvudmålet för det projektet är att anpassa en generation fyra SMR till fartygsindustrin. I projektet undersöks flera olika kärnreaktorer, bland annat den blykylda reaktor framtagen av Blykalla och KTH som är en vidareutveckling av Brest-reaktorn.

En amerikansk studie från förra året visar att fartyg med kärnreaktorer både kan öka lastkapacitet och hastighet. Dessutom skulle de kunna klara sig med en enda ”tankning” under hela sin livstid. Studien genomfördes av det amerikanska klassningssällskapet American Bureau of Shipping åt USA:s energimyndighet.