FARKOST

Katamaranfärja får batterier på 40 MWh – ”En milstolpe och en game changer”

Vitt fartyg på blått hav
Incats 130 meter långa bil- och passagerarfärja. Byggs för Buquebús i Argentina och ska gå mellan Buenos Aires och Montevideo (Uruguay).

Det australiska företaget Incat har börjat bygga en 130 meter lång bil- och passagerarfärja åt ett sydamerikanskt rederi. Den kommer att utrustas med ett lättviktsbatteripaket som är 40 gånger större än det på norska pionjärfartyget MF Ampere.

När MF Ampere togs i drift i Norge 2015 var den världens första helelektriska bil- och passagerarfärja. Med sina 80 meter har den plats för 120 bilar och 360 passagerare. Två batteripaket på 500 kilowatt vardera genererar energi för att köra färjan i en hastighet på 10–12 knop.

Det räcker inte långt i jämförelse med den katamaranfärja på 130 meter som Incat Tasmania ska leverera år 2025: Den får fyra batterifack som vart och ett utrustas med batterier på 10 MWh. Men en sak har de båda färjorna gemensamt: Batterierna levereras av norska Corvus Energy.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här