FARTYG

Fartygets första långresa ska visa om vingseglen levererar

Fartyget ska färdas i sex veckor från Kina till Brasilien.

Fartygets 37,5 meter höga vingsegel ska minska förbrukningen med upp till 30 procent, motsvarande 3 ton bränsle om dagen. Nu har den första resan inletts.

Fraktfartyget byggt 2017 ägs av Mitsubishi Corporation. Pyxis Ocean leasas dock av rederiet Cargill, som har utrustat båten med två vingsegel kallade Windwings. 

De är utvecklade av brittiska BAR Technologies, baserat på teknik från Americas Cup-båtar – och vingseglen har sedan producerats av norska Yara Marine Technologies.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här