Energi

Tuff utmaning bygga en svensk batterifabrik

Här pågår bygget av Teslas gigafactory. Foto: Rich Pedroncelli

Tesla-avhopparen Peter Carlsson jobbar för att en stor svensk batterifabrik ska byggas i Sverige. Många liknande planer har tidigare gått i stöpet.

Publicerad

Peter Carlsson, som fram till förra året satt i Teslas ledning, har planer på en svensk batterifabrik likt Teslas Gigafactory. Tanken är att fabriken ska tillverka litiumjonbatterier till elbilar och energilager i elnätet för att försörja Europa.

Men Peter Carlsson är långt ifrån först med idén. Många andra har haft liknande drömmar om svenska batterifabriker. I många fall har drömmarna gått i kras.

År 2009 gick föera svenska företag samman för att satsa på en svensk batterifabrik.

Läs mer:

Tanken var att tillverka litiumjonbatterier och samtidigt hämta in andra länders försprång i kapplöpningen om bättre batterier.

Med i satsningen var bland annat forskningsinstitutet Swerea IVF och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform. Gruppen sökte 2,4 miljoner kronor till en förstudie från Vinnova, Tillväxtverket och Energimyndigheten. Samtliga sa nej och planerna gick i stöpet.

– Energimyndigheten tyckte att vi inte hade något att komma med i Sverige, att vi inte hade någon unik teknik, säger Lars Avellán, mångårig industriforskare på Swerea IVF och numera konsult.

Lars Avellán

Företaget Boston Power har också haft storslagna planer på en ny fabrik i Sverige som skulle tillverka litiumjonbatterier. Men fabriken gick i stället till Kina.

Läs mer:

Ett ytterligare exempel är företaget Effpower, som skulle tillverka en ny och bättre sorts blybatterier och fick omkring 80 miljoner kronor i investering från Fouriertransform. Men Effpower gick ändå i konkurs.

För nära tio år sedan rapporterade Ny Teknik om företagets planer att dra igång tillverkning av en ny typ av litiumjonbatterier i Nol utanför Kungälv. ETC Battery fick dock aldrig verksamheten att lyfta och i mars i år övergick laboratoriet för batteritester till SP Sveriges tekniska forskningsinstitut.

Någon batteritillverkning i Nol blev det aldrig för ETC Battery. Däremot knoppades företaget Alelion Energy Systems av från verksamheten. Alelion tillverkar litiumjonbatteier i Sverige, främst till gaffeltruckar, från battericeller som produceras i Asien.

Men även Alelion har haft svårt att få ekonomisk snurr på verksamheten. Under företagets första tio år har det ännu inte gått med vinst. Förra året blev det en förlust på 19 miljoner efter finansiella poster.

Batteriföretaget Nilar, som drog igång en pilotfabrik i Gävle 2011 för att tillverka nickelmetallhybridbatterier för lastbilar och elnät, har också svårt att nå lönsamhet. Fabriken gjorde förra året en förlust på 33 miljoner kronor.

Men om Tesla-avhopparen Peter Carlsson letar positiva exempel finns även batterijätten Saft, som tillverkar nickelkadmiumbatterier i Oskarshamn. Fabriken har gått med vinst de senaste tio åren och levererade förra året 345 miljoner i vinst.

Oskarshamnsfabriken och resten av Saftkoncernen köptes i somras av den franska oljejätten Total Group, som vill skynda på sin omställning till förnybar energi och ser batteritillverkning som en viktig komponent.

– Generellt är marknadsläget för olika typer av batterier gott. Det förefaller finnas plats för en rad olika batteritekniker parallellt, säger Mari Kadowaki, pressansvarig på Saft i Oskarshamn.

Lars Avellán på Swerea IVF anser dock att Peter Carlsson har en rejäl utmaning framför sig.

Läs mer:

–  Än så länge är det inte bevisat att det går att bedriva kommersiell och lönsam produktion av battericeller utanför Asien. Hela raden av framgångssagor handlar om att Asien producerar, säger han.

Kjell Lundgren har varit med i ETC Battery från början och ägnar sig nu åt att avveckla verksamheten i Nol. Han tycker att något ordentligt försök att få igång tillverkning av litiumjonbatterier i Sverige ännu inte har gjorts och önskar Tesla-avhopparen Peter Carlsson lycka till.

–  Aktiebolaget Sverige har inte stöttat det hela. Vinnova och Energimyndigheten har inte vågat ta steget fullt ut. Varför skulle vi som är så duktiga på att forska på batteriteknik inte vara med på utvecklingen, det har jag svårt att förstå, säger han.