Energi

Kina snodde batterifabriken från Sverige

Christina Lampe Önnerud lämnar Boston Powers ledning. Foto: Boston Power
Sonny Wu, ingenjör och riskkapitalist på Bostons Powers nya huvudägare GSRVentures tar över ledningen. Foto: GRS Ventures

Det amerikanska batteriföretaget Boston Power hade långt gångna planer på en batterifabrik i Sverige - men Kina hann före. Det säger Boston Powers grundare Christina Lampe Önnerud till Ny Teknik.

Publicerad

Boston Power startades för sju år sedan av Christina Lampe Önnerud och hennes man Per Önnerud, båda doktorer i oorganisk kemi från Uppsala universitet. Christina Lampe Önnerud var då en erfaren batteriutvecklare med flera patent i bagaget.

När Saab Automobile i maj 2010 fick statliga pengar för att utveckla en helelektrisk bil tillsammans med Electroengine och Boston Power, var siktet inställt på att starta en batterifabrik i Sverige.

Nu blir det i stället en batterifabrik utanför Shanghai i Kina. Samtidigt som Boston Power flyttar sitt huvudkontor och företagsledning till Peking.

Hur långt gångna var planerna på en batterifabrik i Sverige och varför blev de inte av?

- Vi hade ingående diskussioner, men Kina var snabbare med att konkretisera, säger Christina Lampe Önnerud till Ny Teknik.

Varför satsar ni nu allt krut på Kina?

- Den kineskska elbilsmarknaden växer snabbt och vi har stora möjligheter att vara med i ett tidigt skede och växa med marknaden.

Men du följer inte med utan lämnar ledningen för Boston Power?

- Ja, det var inte ett inte helt lätt beslut, men av personliga skäl vill jag stanna i västvärlden samtidigt som jag anser att ett kinesiskt ledarteam är mer effektivt i Kina.

Vad ska du göra i stället?

- Först gör jag färdigt... sen får jag fundera på nya olösta problem... och kanske ta några sköna långpromenader med hunden.

Har du kvar dina aktier i Boston Power?

- Ja.

Hur ser ägandet ut efter att det kinesiska riskkapitalbolaget GRS Ventures gått in med 125 miljoner dollar?

- Kan tyvärr inte säga något om detta då BostonPower är ett amerikanskt privat bolag.

Du har öppet kritiserat både USA:s regering och europeiska regeringar för att inte ha en långsiktig strategi när det gäller batterier och elfordon. Har du bränt dina broar när du låter ditt företag bli kinesiskt?

- Jag tror på en faktabaserad debatt och jag är övertygad om att vi är många som försöker göra det rätta. Men det är komplicerat med globalisering och vi kommer att begå misstag på vägen. Jag är övertygad om att det fortfarande finns enorma möjligheter att bidra med lösningar både från öst och väst och att detta också kommer att ske.

Blir du inte motsagd när du hävdar att Boston Powers litiumjon-batterier har högre energitäthet, räcker längre, går fortare att ladda, klarar kyla ned till -40 grader och är mer miljövänliga än konkurrerande battericeller?

- Nej, våra kunder följer specifikationerna för systemintegreing och mäter samma data.

Hur mycket bättre och billigare kan litiumjon-batterier till bilar bli?

- Vi har bara skrapat på ytan om vad som kan ske här. Mycket kommer att ske både med pris och prestanda under de nästföljande 10 åren!

Vad är det nya med de batteripaket ni bygger för kinesiska Baic-Bjev jämfört med det som ni gjorde för Saab i Trollhättan?

- Batteriet är mindre, bättre elektronik och är enklare i sin konstruktion, säger Christina Lampe Önnerud i en mejlad intervju med Ny Teknik på tisdagsmorgonen.

Ny kinesisk ledning

Styrelseordförande och verkställdande direktör för Boston Power är Sonny Wu, som är en av grundarna till GSR Ventures, det kinesiska riskkapitalbolaget som nu blivit största ägare i Boston Power.

Sonny Wu har haft ledande positioner inom Nortel Networks, Shanghai ASMC, Shanghai Nortel Semiconductor och Guangdong Nortel Telekom. Han har en gedigen ingenjörsutbildning från University of British Columbia, Berkley-universitetet i Kalifornien samt MIT i Cambridge utanför Boston.