Expert kritisk till planer på svensk batterifabrik

2016-10-07 10:17  
Här pågår bygget av Teslas gigafactory. Foto: Rich Pedroncelli

Teslas förre logistikchef jobbar för att en batterifabrik ska byggas i Sverige. Men Lars Avellán på forskningsinstitutet Swerea IVF tycker att satsningen är för stor, siktar för högt och använder fel teknik.

Ny Teknik har tidigare berättat om Peter Carlsson, som lämnade Teslas ledningsgrupp förra året och som nu arbetar för att Sverige ska få en ny fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier, likt Teslas Gigafactory.

Lars Avellán, som i många år har arbetat som industriforskare på Swerea IVF, är positiv till Peter Carlssons initiativ. Men han är kritisk till utformningen.

– Jag tror att han siktar både för högt och inte mitt i prick. Så jag tror inte att han kommer att lyckas, säger Lars Avellán.

Litiumjonbatterier består av en eller flera celler som alla har en positiv och negativ pol. Lars Avellán framhåller att ingen ännu har bevisat att det går att bedriva kommersiell och lönsam produktion av battericeller utanför Asien.

– Elon Musk är häftig och tar häftiga initiativ, men det har vi inte sett facit av än. Hela raden av framgångssagor handlar om att Asien producerar, säger han.

Lars Avellán

Läs mer:

Läs mer: Tesla-avhopparen vill starta svensk batterifabrik

I Sverige finns företaget Alelion Energy Systems, som sätter ihop litiumjonbatterier av celler som produceras utomlands, främst i Asien.

– Jag tror att det finns större förädlingsvärden att sätta ihop celler till batteripack med den elektronikövervakning som krävs i packen, än att göra celler, säger Lars Avellán.

Han anser också att Peter Carlsson har valt fel teknik för stationära batterier som kan användas som energilager i elnätet.

– Det är inte litiumjonbatterier man ska ha i stationära tillämpningar, där är flowbatterier mest lovande. Det är ganska vedertaget, säger Lars Avellán.

Läs mer:

Läs mer: Tesla sätter batterirekord

Flowbatterier är en typ av batterier där elektrolyten lagras i en positivt laddad och en negativt laddad tank. Elektrolyten får flöda genom battericellen varpå den positiva sidan oxiderar en elektron från den negativt laddade elektrolyten. På så sätt lagras energin.

Lars Avellán tycker att Peter Carlsson i första hand borde satsa på ett mellansteg: att bygga en fabrik som sätter ihop celler till hela batterier.

– Batterimarknaden är tveklöst en svår marknad att slå sig in på. Det behövs en jättestruktur kring underleverantörer och kontakter med forskare. Allt det där har man byggt upp i Korea, Kina och Japan, säger Lars Avellán.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt