Energi
Omstritt dieselbränsle snart i Sverige
OKQ8 har döpt sin biodiesel till Eco 20 och kommer att sälja den på 366 stationer i höst. På sikt ska alla företagets stationer få pumpar med Eco 20. Priset blir detsamma som för vanlig diesel och förbrukningen är också densamma.
Inom en månad lanserar OKQ8 det nya dieselbränslet Eco 20, som bland annat innehåller palmolja. Dieseln sägs minska utsläppen av koldioxid med 12 procent.<br></br>Samtidigt visar klimatforskare att indonesisk palmolja ökar växthuseffekten minst tre gånger mer än stenkol och olja.
- Vi kan inte vänta på det optimala bränslet så vi kommer att lansera dieseln, säger Mikael Björén, informationsansvarig på OKQ8.
Det är den holländska klimatforskaren Aljosja Hooijer som presenterar nya siffror på palmoljeproduktionens effekter på miljön, enligt tidningen Miljöaktuellt.
En hektar plantering på dikade torvmarker i Indonesien ger enligt honom utsläpp som är 60 till 100 ton koldioxid per år. Det ökar växthuseffekten betydligt mer än stenkol och olja.
Aljosja Hooijer får medhåll av forskare i Utrecht, som också studerat palmoljans effekter på klimatet.
Högt energivärde
Palmolja är sedan flera år eftertraktad som biobränsle eftersom energiinnehållet i oljan är stort. Flera av EUs medlemsländer subventionerar biobränsle och bland annat har Holland, där debatten nu satt fart, investerat 1,5 miljarder euro i just palmolja.
I Sverige ses också palmoljan som ett förnybart biobränsle, och ger rätt till gröna el-certifikat, skriver Miljöaktuellt.
Produktionen av palmolja har tidigare kritiserats på grund av de miljöproblem som odlingarna ger upphov till, bland annat skövling av regnskogen.
Finska Neste producerar
OKQ8 som kommer att sälja den nya dieseln på 366 mackar i landet, köper sitt bränsle från det finska oljebolaget Neste. Neste ingår i Rspo, en organisation som aktivt arbetar för att palmoljan ska produceras enligt hållbarhetskriterier.
- Den olja vi kommer att använda produceras enligt hållbarhetskriterier, säger Mikael Björén.