Energi

Motocrosskörning i det tysta

KTM Freeride E väger 95 kg. Foto: KTM
KTM Freeride E väger 95 kg. Foto: KTM

Freeride E är namnet på KTMs första eldrivna motocrosshoj. Stark som en 125 kubiks tvåtaktare, men tyst.

Publicerad

Österrikiska KTM, välkänt på tävlingsbanorna med sina motorcyklar i orange och svart, har tagit fram en eldriven motocrosshoj. Den ska hävda sig mot klassiska bensindrivna maskiner - prestanda motsvarar en 125 kubiks tvåtaktare.

Motorn är en synkronmotor med permanentmagneter. Den ger 30 hästar och driver bakhjulet via kedja. Litiumjonbatteriet kan plockas ur sin inkapsling som skyddar mot fukt och smuts, den här typen av motorcyklar måste tåla en omgång med högtryckssprutan efter en körning.

Batteriet har kapaciteten 2,1 kWh och arbetar med spänningen 300 V. Vid försiktig körning räcker det för 45 minuters åkning, vid tuffare hantering av maskinen kör man slut på batteriet på 20 minuter. Det laddas sedan på ca 1 timma.

Freeride E finns ännu inte att köpa. Men det går att provköra den gratis på KTMs testbana i Munderfing. Företaget är intresserat av förarnas reaktioner.

På sikt har tillverkaren tänkt sig att sälja motorcykeln för strax under 100000 kronor, men batteriet ingår då inte i priset. Det får man i stället hyra, och utvecklas med tiden ett batteri med större kapacitet så erbjuds detta på leasingkontrakt.