Energi

Motocrosskörning i det tysta

KTM Freeride E väger 95 kg. Foto: KTM
KTM Freeride E väger 95 kg. Foto: KTM

Freeride E är namnet på KTMs första eldrivna motocrosshoj. Stark som en 125 kubiks tvåtaktare, men tyst.

Publicerad

Österrikiska KTM, välkänt på tävlingsbanorna med sina motorcyklar i orange och svart, har tagit fram en eldriven motocrosshoj. Den ska hävda sig mot klassiska bensindrivna maskiner - prestanda motsvarar en 125 kubiks tvåtaktare.

Motorn är en synkronmotor med permanentmagneter. Den ger 30 hästar och driver bakhjulet via kedja. Litiumjonbatteriet kan plockas ur sin inkapsling som skyddar mot fukt och smuts, den här typen av motorcyklar måste tåla en omgång med högtryckssprutan efter en körning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här