Energi
Genombrott för Stirlingmotorn
Tiotusentals serietillverkade Stirlingmotorer till amerikanska solkraftverk och ett gryende intresse att göra "stirling-el" av biobränsle. Det innebär ett helt nytt läge för den svenska stirlingtekniken och nya affärsmöjligheter för Kockums i Malmö.
- Kombinationen solenergi och Stirlingmotorer är högintressant. Går det som planerat i USA blir det genombrottet för Stirlingmotortekniken, säger Lars Larsson, chef för stirlingavdelningen på Kockums.
På Kockums i Malmö finns världens skickligaste och mest erfarna Stirlingmotorutvecklare.
Nu har de vittring på det stora genombrottet för sin motor - som hjärtat i framtidens solkraftverk och i biogas- och pelletsdrivna elverk.
Licenspengar till Kockums
Den svenskutvecklade Stirlingmotorn spelar nu huvudrollen i två stora solkraftverksprojekt i södra Kalifornien - ett på 500 MW i Mojaveöknen med 20 000 solspeglar, motorer och generatorer och ett på 300 MW i Imperial Valley med 12 000 solkraftverk.
Det är Kockums som har rättigheterna till den Stirlingmotor som ska serietillverkas i USA.
- De exemplar som har använts i försöken i USA är tillverkade här på Kockums i Malmö och den kommande serieproduktionen baseras på vår teknik, säger Lars Larsson.
Stirlingkraftverk på 1,75 GW
Slår projekten i Kalifornien väl ut kommer antalet kraftverk att fördubblas och då handlar det om 70 000 Stirlingmotorer med en samlad effekt på 1,75 GW.
Det betyder stora licensintäkter för Kockums i Malmö och troligen också engagemang i själva tillverkningen.
Kockums på Woods gröna lista
Stirlingmotorns centrala roll i de nya amerikanska solkraftverken har fått USAs Sverigeambassadör Michael Wood att sätta upp Kockums på sin lista över de mest intressanta svenska miljö- och energiteknikföretagen.
Den miljövänliga men svårtillverkade Stirlingmotorn har utvecklats i Sverige sedan 1960-talet i företaget United Stirling och under senare år inom Kockums.
Motorn har få rörliga delar och kräver bara värme för att gå.
Succé för ubåtsmotorerna
Men utvecklingen har varit kantad av tekniska svårigheter. Den gasfyllda motorn, som arbetar med stora temperaturskillnader och höga tryck, ställer stora krav på materialet.
- Hade det varit lätt hade vi haft hur många Stirlingmotorer som helst på marknaden i dag, säger Lars Larsson.
Den enda kommersiella succén hittills för Kockums och United Stirling har varit motorn i Kockums ubåtar.
Men där har succén varit desto större. Kockums ubåtar har väckt förundran världen över för sin tysta gång och sin tillförlitliga och uthålliga undervattensförmåga - allt tack vare stirlingmotorn som inte bullrar och inte kräver vanlig atmosfäriskt syre.
Hög verkningsgrad för solmotorerna
Lars Larsson har varit med och utvecklat den nya fyrcylindriga, dubbelverkande 75 kW Mark III-mtor som driver de svenska ubåtarna och den mindre 25 kW-versionen som ska användas för solkraftverken i USA.
- Det arbet som vi gjort inom United Stirling och Kockums för att öka effekt och verkningsgrad och få fram bättre komponenter är unikt i världen, säger Lars Larsson.
- På den lilla solenergimotorn vid testanläggningen i USA har vi uppnåt över 31 procents verkningsgrad. Det är den i särklass bästa verkningsgraden i världen när det gäller solkraftverk, dubbelt så effektivt som solceller och paraboliska oljetråg, säger han.