Energi

Alger rena soppan för SAS

Algsoppa i tanken.

Alger eller träd som producerar olja kan bli SAS nya flygbränsle. Tillsammans med en rad andra flygbolag har SAS startat två forskningsprojekt i jakten på ekologiskt bränsle.

Publicerad

Det är tillsammans med franska, japanska och nederländska flygbolag som SAS nu ska satsa på att skynda på utvecklingen av ekologiska flygbränslen.

Två forskningsprojekt har startats som ska utvärdera nya bränslen. Det ena handlar om huruvida alger kan tänkas lämpliga som ett framtida flygbränsle. Alger konkurrerar inte med matproduktion och dessutom behöver man inte använda så mycket land, vatten eller energi för att framställa bränsle ur denna råvara.

Det andra projektet ska utvärdera användningen av trädet Jatropha Curcas, ett träd som producerar stora mängder vegetabilisk olja. Jämfört med sojabönan producerar träden mer än fyra gånger så mycket olja per hektar och tio gånger mer än majs. Dessutom är trädet en mycket uthållig växt som till och med kan växa i öken.

Alla flygbolag som medverkar har förbundit sig att se till att de förnybara flygbränslena kommer att ha en livscykel som har väsentligt lägre utsläpp än dagens fossila bränslen. Dessutom ska bränslena ha en minimal påverkan på ekosystemet.

Först ut med att provflyga algbränslet blir KLM och Air France. Om ett år lyfter plan från holländska flygplatsen Schiphol med London som mål. SAS avvaktar tills vidare.