Elbilar

Volkswagen: ”Nu är priset ett argument för elbilen”

En tröskel som man tagit sig över. Volkswagen säger att de som menar att elbilar är för dyra – har fel. ”Priset är inte längre ett argument mot, utan för elbilen”, säger Silke Bagschick på VW.

Publicerad

I sommar börjar Volkswagen ID.3 att rulla ut på Europas gator. Detta som spjutspetsen i tillverkarens elektrifieringssatsning och början på den enorma transformation som bolaget genomgår. Företrädare för VW har länge sagt att de "bygger elbilar åt miljoner" – inte åt miljonärer. Men de lanseringspriser som kommunicerats har alla gällt en lite dyrare introduktionsmodell.

Nu slår tillverkaren ett slag för sin devis och visar upp hur ekonomin för elbilsägandet ser ut. Och VW menar att det är mer fördelaktigt redan från start.

I en analys skriver bolaget att instegsmodellen med en räckvidd på 330 kilometer kostar 23 430 euro i Tyskland, motsvarade 254 000 kronor, efter subventioner. Ett pris som är lägre än det man tar ut för en Golf. Vidare så räknar VW med att en ID.3-förare årliga sparar 840 euro på lägre driftskostnader.

– Priset är inte längre ett argument mot, utan för elbilen. Leasingerbjudanden kommer att göra bytet enkelt och reducera osäkerhet. I framtiden kommer elbilen vara attraktivt prissatt även utan subventioner, säger Silke Bagschick, försäljningschef för e-mobilitet på Volkswagen.

Det här är sedan något som accelererar. Franska PSA-gruppens elektrifieringschef, Helen Lees, har tidigare sagt att underhållet ligger en tredjedel lägre än vad det är för fossildrivna motsvarigheter.

– Elbilar är mycket enklare, de behöver färre delar och mindre tid på verkstaden. I slutändan innebär det mindre efterförsäljning, sade hon i höstas.

Och PSA är inte ensamma om att peka ut hur stor påfrestningen på den nuvarande bilindustrin kommer vara. Enligt en servicesammanställning som Ny Teknik rapporterade om tidigare framgår det att verkstäder och serviceställen kommer att tappa stora delar av sin affär på grund av skiftet till elbilar.