PSA: Så hotar elbilen bilbranschen

2019-10-31 13:23  
"Elektrifieringen kan urholka eftermarknadsförsäljningen", säger Helen Lees, chef för elektrifiering och uppkopplade fordon hos PSA-gruppen. På bilden syns Peugeots elbil e-208, lanserad tidigare i år. Foto: Peugeot

Elbilen skapar en hel palett av nya möjligheter för tillverkarna, men är också ett hot mot dagens bilindustri. Det säger PSA-gruppens elektrifieringschef i en färsk intervju.

När franska PSA-gruppen tidigare i år lanserade e-208 var det ett första seriöst steg på elektrifieringsresan. Utvecklingen av elbilar är ett måste, men också en rejäl utmaning och något som kommer att stöpa om hela industrin. Det menar Helen Lees, chef för elektrifiering och uppkopplade fordon på PSA Group.

– Elbilar är mycket enklare, de behöver färre delar och mindre tid på verkstaden. I slutändan innebär det mindre efterförsäljning, säger hon till brittiska Autocar.

Omställningen som bilindustrin står inför kommer att påfrestande, enligt Helen Lees.

– I det längre perspektivet kommer vi sälja färre reservdelar och servicetimmar. Om du tittar på underhållsplanen för en Peugeot e-208 är kostnaden en tredjedel lägre jämfört med en motsvarande bensin eller diesel-version av 208.

Läs mer: Kolväten snabbkyler elbilarnas batterier

Samtidigt som elektrifieringen urholkar eftermarknadsförsäljningen, skapas också en ny möjlighet för märkena att bygga lojalitet med kunderna, säger elektrifieringschefen Helen Lees. Detta kan uppnås genom att exempelvis varsamt förbereda återförsäljarna, och på så sätt göra dessa mer förberedda för elbilarna än vad de fria verkstäderna är.

Men det går inte att komma undan att bilindustrin måste hitta nya intäktskällor. Ett område som många biltillverkare närmar sig är mobilitet. I fallet med PSA, en koncern som äger Peugeot, Citroën, DS, Opel och Vauxhall (och även befinner sig i samtal om ett samgående med Fiat Chrysler Automobiles), har man redan lanserat tjänsten Free2Move i Frankrike.

PSA tittar också på olika lösningar där återförsäljarna blir mer av mobilitets-nav där kunder kan prenumerera på transport, och i ett och samma paket få tillgång till både en el- och en fossilbil.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt