Fiats elbil – med ”Sherpa-läge” och unik finess

2020-03-15 07:00  

En helt ny, helelektrisk generation av modellen 500. Nu har Fiat presenterat bilen som ska ta dem in i 2020-talet. Och utöver att vara batteridriven kommer den med ett par ”specialare”.

Varsågoda gott folk – här är den helt nya generationen av Fiat 500. Det kanske inte syns på ytan, men det här är den bil som ska påbörja revolutionen hos den snart 121 åriga italienska biltillverkaren.

Enligt Fiat själva så utgick bolaget från ett helt blankt papper när man skulle designa sin nya ikon. Men antingen kalkerade de av den tidigare modellen eller så anses den vara "perfetto" på formkontoret – för ersättaren ser ut som det som ersätts. Den mest iögonfallande nyheten är nog att motorhuven nu delar strålkastarna.

Läs mer: Så mycket tappar branschens verkstäder på skiftet till elbilar

Men även om utformningen är förvirrande lik föregångaren så är det mesta under skalet helt nytt. Plattformen är en elbilsarkitektur som bland annat gör att 500:an nu är sex cm bredare och lika mycket längre. Bilen har även fått ett par centimeter extra mellan axlarna. Under golvet ligger det ett 42 kWh stort batteri som är kopplat till en elmotor om 120 hästkrafter (88 kW). För de som ställer sig på accelerationspedalen innebär det att 0-100 km/h avverkas på nio sekunder på vägen mot toppfarten som är spärrad till 150 km/h.

De som istället är inriktade på ”la dolce vita” i lugnare tempo kan nämnas att räckvidden för elbilen ligger på 320 kilometer. Och när dessa tar slut ute på färden ska batteriet gå att snabbladda i upp till 85 kW. Detta inbär att man ska kunna peta i 80 procents laddning på 35 minuter.

Kommer med tre olika körlägen

Så här långt inget särskilt att rapportera, men sedan kommer det lite mer unika.

Fiat 500 kommer med tre olika körlägen. ”Normal”, vilket är standardinställningen, ”Range” för de som vill pressa ut de flesta kilometrarna ur batteriet och så ”Sherpa”.

Öh, va? Jo, det är exakt vad Fiat valt att kalla det sistnämnda läget, som i pressmeddelandet beskrivs så här: ”Precis som en Sherpa i Himalaya, som leder en hel expedition och guidar den till dess destination – på samma sätt justerar det här körläget olika parametrar såsom maxhastighet (begränsad till 80 km/h), gasrespons (för att minska energiförbrukning) samt avaktivering av klimatkontrollsystem samt sätesvärme”.

De flesta andra väljer att kalla den typen av körläge för Eco eller kanske Eco+ – men inte italienarna.

Ska kunna spela personlig musik

Men det slutar inte där. Fiat har nämligen gått steget längre än alla andra när det kommer till ljud. Nuvarande EU-regler (även internationella regleringar) gör gällande att elbilar måste skicka ut ett ljud när de kör i låga hastigheter. Att andra gör något så alldagligt som att skicka ut ett brus, eller ett rymdaktigt ljud är ett beteende som Fiat gör sig lustiga över. Nej, istället för något sådant tråkigt kommer 500 att spela tonerna till Amacord av Nino Rota. Och inte nog med det. Det italienska företaget vill även göra ljud något högst personligt, och framöver ska ägare kunna ladda ner egna musiksnuttar som bilen kan spela. 

”Inte rösten av en dator – utan rösten av italiensk kreativitet”, säger företagets chef Olivier Francois i modellens presentationsvideo.

Läs mer: Här är färdiga versionen av elbilen Microlino 2.0

Tekniskt ska Fiat 500 ha körassistenter motsvarande autonom körning nivå 2 enligt SAE-klassificeringen. Det innebär adaptiv farthållare samt filcentrering. Lanseringsutgåvan, under namnet ”la Prima”, går att förbeställa från den 16 mars här i Sverige. Priset för versionen, inklusive en laddbox, ligger på 409 900 kronor – så det är inte det billigaste alternativet. Dock kommer flera alternativ att lanseras.

Felix Björklund

Mer om: Fiat 500 Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt