Så mycket tappar branschens verkstäder på skiftet till elbilar

2020-03-12 07:00  
Foto: Steve Jurvetson

Elbilarnas drivlinor kräver lite underhåll och färre reparationer. Här är en sammanställning kring hur stor förlusten förväntas bli för verkstäderna – när exempelvis oljebyten försvinner.

Alla stora biltillverkare har anammat övergången mot elektrifierade fordon, men teknikskiftet innebär till viss del att branschen sågar av den gren som de själva sitter på. Det handlar om verkstäderna. För elbilarnas drivlinor innehåller bara en femtedel så många komponenter som konventionella förbränningsmotorer, och elfordonen kräver långt mindre service såväl som reparationer.

Problemet har bland annat uppmärksammats av PSA-gruppen där Peugeot och Citroën ingår. Koncernens chef för elektrifiering samt uppkopplade fordon slog 2019 fast att behovet av färre delar kommer att ge mindre efterförsäljning. Helen Lees konstaterade då att bilindustrin står inför en påfrestande omställning. Hon gav som exempel att underhållsplanen för Peugeot e-208 ligger på en tredjedel av kostnaden för samma modell med en konventionell förbränningsmotor.

Nu har Autoblog gjort en bredare sammanställning kring bortfallet, sett till en rad aspekter. På USA-marknaden utgör oljebyten med sina 24 procent det vanligaste underhållsjobbet. Det uppdraget försvinner helt. Det näst vanligaste serviceområdet är bilens bromsar, med fem procent. De jobben kommer att minska markant eftersom elbilarnas teknik för bromskraftåtervinning avlastar bromsarna. Exempelvis rullar vissa exemplar av Toyotas hybrid Prius på samma bromsar efter 15 000 mil, när en bil utan bromskraftåtervinning skulle ha utfört ett bromsbyte vid 5 000 mil.

Läs mer: Milstolpe för Tesla: En miljon bilar tillverkade

Enligt Autoblogs sammanställning kommer den genomsnittliga bilhandlaren i USA att tappa 35 procent av sina intäkter, om man ställer en bensin- eller dieselbil mot en elbil. Över en femårsperiod skulle det innebära en förlust på 1 300 dollar, motsvarande 12 181 kr. För 2018 beräknades det totala värdet för service- och reparationer i USA att överstiga 500 miljarder dollar, så tappet kan bli stort.

De kvarvarande intäktskällorna av rang förväntas vara däck och glas. När det kommer till ökade glasreparationer så ser man dels en trend där elbilar som Tesla har begåvas med stora, svepande vindrutor och panoramasoltak. Till detta kommer alla glasytor som täcker de många sensorer för bilarnas allt mer raffinerade förarstöd, som går mot autonomi.

Det har diskuterats mycket kring huruvida elbilarna med sitt stora vridmoment verkligen äter mer däck. Enligt Autoblog uppger deras källa Zohr, som säljer däck online, att företagets elbilskunder gör 30 procent tätare byten. Andra trender som ger en ökad efterfrågan är att USA:s bilflotta kör allt fler mil per år. Även det faktum att ägarna behåller sina fordon allt längre innebär också att de hinner avverka fler däckuppsättningar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt