Premium

Så mycket tappar branschens verkstäder på skiftet till elbilar

Elbilarnas drivlinor kräver lite underhåll och färre reparationer. Här är en sammanställning kring hur stor förlusten förväntas bli för verkstäderna – när exempelvis oljebyten försvinner.

Publicerad

Alla stora biltillverkare har anammat övergången mot elektrifierade fordon, men teknikskiftet innebär till viss del att branschen sågar av den gren som de själva sitter på. Det handlar om verkstäderna. För elbilarnas drivlinor innehåller bara en femtedel så många komponenter som konventionella förbränningsmotorer, och elfordonen kräver långt mindre service såväl som reparationer.

Problemet har bland annat uppmärksammats av PSA-gruppen där Peugeot och Citroën ingår. Koncernens chef för elektrifiering samt uppkopplade fordon slog 2019 fast att behovet av färre delar kommer att ge mindre efterförsäljning. Helen Lees konstaterade då att bilindustrin står inför en påfrestande omställning. Hon gav som exempel att underhållsplanen för Peugeot e-208 ligger på en tredjedel av kostnaden för samma modell med en konventionell förbränningsmotor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här