TEST: E-klass Coupé – numret större & bättre

2019-08-15 17:32  

Alltsedan introduktionen av den senaste generationen E-klass, så har modellen fått lysande kritik av oss motorjournalister. En utmärkt kombination av komfort och något som vi inte förväntade oss, äkta körglädje.

Alltsedan introduktionen av den senaste generationen E-klass, så har modellen fått lysande kritik av oss motorjournalister. En utmärkt kombination av komfort och något som vi inte förväntade oss, äkta körglädje.

En modell som inte riktigt hängde med när man lanserade sedan- och i höstas, kombimodellen, var coupén. Den sportigare E-klass Coupén levde kvar på ett C-klass chassi med innerutrymmen som inte riktigt hörde hemma i modellen.

Karossen har fått en mjukare ”ton” än sedanen. Borta är det övre vecket på sidan och istället så får karossen ett snyggare linje. Bakljusens utformning påminner om S-klass Coupé och är av LED modell med kristalleffekt. Förutom att de är snygga så har de en funktion som lyser upp på ett speciellt sätt när man låser upp bilen. En typ av ”välkomsthälsning”. Nya E-klass Coupé är däremot baserad på samma chassi som sedanmodellen, vilket har bidragit till att göra modellen till en äkta 2+2-sitsig coupé med ett baksäte där t.o.m. jag får plats med mina 197 cm. Det var faktiskt inga problem med takhöjden heller, trots den sluttande taklinjen. Lite knöligt var det dock att ta sig in och ut, men så är jag ju smidig som ett kassaskåp.

Interiört så känner man igen sig från E-klass sedan och kombi. Underbart sköna stolar med mängder av inställningar. Två rymliga platser i baksätet med en riktigt hög komfort. Samma läckra instrumentering med de två 12,3” stora skärmarna som bildar en stor digital skärm som innehåller allt man kan önska sig. Ventilernas utformning är något annorlunda. De ska likna en turbin och kommer endast att finnas i Coupé- och den kommande Cabriolet-modellen.

Vid tidigare tester av kombimodellen så konstaterade jag att den sista kvarlevande känslan av ”gubbighet” istället har ersatts med en tydlig dragning till sportighet där man adderat en helt ny nivå av komfort. Det är ännu tydligare i coupé-modellen. Jag fick möjligheten att testa bilen i landskapen norr om Barcelona och i filmerna nedan beskriver jag känslan. Nya E-klass Coupé är en dröm att köra, oavsett vilken typ av väg man väljer.

De modeller som kommer till Sverige är:

E 220 d

Fyrcylindrig diesel på 194 hk och 400 nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 4,0 l/100km och CO2 värdet är 106 g/km. 0-100 km/h tar 7,4 sek och toppfarten är 242 km/h. Priset börjar på 447 900 kr. Kommer att finnas som Fleet Edition för 394 000 kr.

E 200

Fyrcylindrig bensinare på 184 hk och 300 nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,0 l/100km och CO2 värdet är 136 g/km. 0-100 km/h tar 7,8 sek och toppfarten är 240 km/h. Även denna börjar på 447 900 kr. Kommer också att finnas som Fleet Edition för 394 000 kr.

E 300            

Fyrcylindrig bensinare på 245 hk och 370 nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,4 l/100km och CO2 värdet är 147 g/km. 0-100 km/h tar 6,4 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset börjar på 505 900 kr.

E 400 4MATIC (Fyrhjulsdriven)

V6:a på 333 hk och 480 nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 8,1 l/100km och CO2 värdet är 183 g/km. 0-100 km/h tar 5,3 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset för toppmodellen börjar på 605 900 kr.

 

FILM & FOTO: Håkan Nilsson och Andreas Lindlahr

Håkan Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt