Teslan slår rekord som snabbaste standardbilen

2020-05-20 10:25  
Foto: Everything-Electric

Model S avverkade en quarter mile på 10,45 sekunder. Det är nya ”Cheetah Stance” som har gjort elbilen till den snabbaste standardbilen på dragracingsträckan.

Nyligen visade Ford upp Cobra Jet 1400, prototypen till en batteridriven dragster. Tävlingsformen har traditionellt kört på en 1/4 engelsk mil, vilket motsvarar cirka 402 meter. Med drygt 1,04 MW (1 400 hästkrafter) och 1 490 Nm till sitt förfogande ska Fords dragster köra en quarter mile på drygt åtta sekunder.

Det är med ett extremt fordon – men nu nosar Tesla Model S Performance på en tid som bara ligger sekunder efter dragstern. Det rapporterar Electrek.

S- och X-modellerna har begåvats med ”cheetah stance”. Det är ett startläge avsett för snabb acceleration. I vanliga fall reser sig bilens front vid kraftig acceleration, men här använder Tesla luftfjädringen för att sänka bilen på framaxeln, en förberedelse som motverkar fenomenet.

Läs mer: Tesla-ägaren låste in rånaren med sin mobil

Namnet Cheetah Stance är hämtat från att bilens lutning påminner om en gepards hållning när den sätter av.

Det är Model S Performance som har uppvisat de bästa resultaten. Ursprungligen uppgavs att cheetah stance i verkliga test vässade tiden för 0-96 km/h från 2,47 till 2,42 sekunder. Något senare visade nya tester att Model S i själva verket klarade accelerationen på 2,3 sekunder.

En återstående fråga var hur deras nya startläge påverkar tiden på en klassisk quarter mile? Pandemin har hållit dragracing-banorna stängda, så testet har fått vänta – men nu är det avklarat, på en bana i Tulsa, Oklahoma.

Teslan avverkade de 402 meterna på 10,45 sekunder. Därmed är Model S den snabbaste serietillverkade batteridrivna standardbilen. Resultat är nära de dryga åtta sekunderna som Fords dragster behöver.

Se rekordet i klippet nedan.

John Edgren

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt