Stellantis strategi: fyra nya elbilsplattformar – så här blir de

2022-04-07 12:59  

Nu har Stellantis avslöjat strategin för framtiden där ny elbilsarkitektur är det som gäller: En kvartett plattformar som ska säkra framtiden.

I fjol presenterade Stellantis sin framtid och började då officiellt att prata om hur man skulle nå dit. Biljätten som är en sammanslagning av Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group har över ett dussin märken att hantera – och även väldigt många plattformar.

För att det ska vara hållbart måste man förändra detta och en viktig del för att framtidssäkra koncernen är att förenkla, renodla och elektrifiera. Planen kallas för ”Dare Forward 2030” och en bärande del i denna är att när 2020-talet är slut ska hela försäljningen i Europa samt hälften av den amerikanska bestå av elbilar.

– Vi planerar att ha mer än 75 batterielektriska bilar och nå en årlig elbilsförsäljning på fem miljoner bilar 2030, sade Stellantischefen Carlos Tavares, när han presenterade strategin.

Läs mer: Audis teknikchef: ”Vi bäst i klassen på verkningsgrad”

Framöver ska gruppen erbjuda elbilar från det minsta segmentet hela vägen upp till pickups. Tavares räknar med att strategin ska ge klirr i kassan.

– Vi kommer att fördubbla vår nettointäkt till 2030 och hålla en tvåsiffrig justerade rörelseresultatmarginal genom hela årtiondet, sade han.

Stellantischefen Carlos Tavares. Foto: Stellantis

Och en bärande del i strategin är att man ska utveckla fyra nya plattformar. Dessa beskrivs som ”BEV by design”, vilket då innebär att de är framtagna för elbilar. Men om det av något skäl skulle ske en stor förändring på marknaden kan andra drivlinealternativ byggas på de plattformarna.

De två minsta plattformarna STLA Small och Medium ska utvecklas i Europa och merparten av märkena ska lansera modeller på dessa. Totalt kommer Stellantis 14 varumärken erbjuda ”över 60 elbilar” på den Europeiska marknaden 2030.

Här är elbilsplattformarna

De olika plattformarna, eller komponentarkitekturerna är indelade efter storlek enligt följande:

STLA Small ska ersätta fem nuvarande plattformar och kunna husera modeller på upp till 430 centimeter. På denna är bilar med räckvidder upp till 500 kilometer tänkta. Tittar man på nuvarande buketten av modeller som erbjuds i dag är det inte svårt att räkna ut vilka märken/modeller som har denna som grund. Första produktionsmodellen räknas komma 2026.

STLA Medium ersätter även den flertalet plattformar och är då tänkta för bilar i det så kallade C/D-segmentet. Alltså modeller från 430 cm upp mot fem meter. Den större storleken innebär även mer plats för batterier och riktmärket för räckvidd är satt till 700 km. Första produktionsmodellen är planerat till 2024.

STLA Large har viss överlappning med Medium-plattformen och på denna ska bilar från 465cm upp till 540 cm byggas. Här handlar det om batteripack på över 100 kWh om man räknar med dagens teknik. Ram har ju utlovat att lansera en eldriven pick-up, denna kan vara aktuell på Large-plattformen (om det inte blir Frame). Annars är det även Dodge, Jeep, Chrysler, Maserati samt Alfa Romeo som är tänkta på denna.

STLA Frame är den största av plattformarna och här handlar det framförallt om transportbilar och liknande. På denna är det bilar mellan 540 och sex meter som gäler och batteripack om upp till 200 kWh. I presentationen avslöjades det att transportbilen Ram Promaster ska lanseras som elbil 2023 och därefter lär även Peugeot, Citroën, Opel och Fiat erbjuda alternativ på denna.

De två större plattformarna, på vilka Jeep, Ram och Dodge kommer ha merparten av sina modeller baserade, är ännu inte avslöjade var de ska utvecklas. Men att någon av dem blir i Nordamerika är ingen högoddsare.

Utöver plattformar konfirmerades det även att koncernen har vätgastankar och att man avser att utveckla tekniken för lätta transportbilar. Därtill ska man även se till att i ha igång batteriproduktion på 400 GWh , varav 250 av dessa i tre fabriker i Europa, till 2030.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt