Audis teknikchef: ”Vi är bäst i klassen på verkningsgrad”

2022-03-23 06:00  

Egenutvecklade motorer, ny el-infrastruktur samt en android app-butik. Med plattformen PPE ska Audi och VW-koncernen etablera sig i toppen av elbilsligan. ”Det här är ryggraden i vår elbilsstrategi”, säger teknikchefen Oliver Hoffmann.

För tio år sedan lanserade Volkswagengruppen plattformen MQB (se faktaruta för alla förkortningar) och förändrade bilindustrin. Man fick till en skalekonomi som aldrig förr och sedan dess har över 50 modeller från koncernens märken byggts på den basen.

Med fokus skiftat till elektrifiering är det andra plattformar som ska vara fanbärare och till dess att den ”ultimata” lanseras 2026 – är ansvaret för elbilarna delat. MEB för volymmodeller och PPE för de större, lyxigare och fränare.

Men vad är då PPE? I samband med Audis årsrapport visade märket upp konceptet A6 Avant E-tron som demonstrerar vad som komma skall. Och i samband med den fick Ny Teknik möjlighet att ställa frågor till företagets teknikchef Oliver Hoffmann om bilen, plattformen och framtiden.

– A6 Avant E-tron Concept är en klar bild av produktionsbilen som visas nästa år. PPE har vi utvecklat med Porsche och det är inte bara nästa steg, utan det gör ett stort avtryck i vår elbilsstrategi, säger han.

Vad är det för teknik i elkombin?

Att kombin ser både lyxig och frän ut är en sak, men vilken teknik döljer sig under? Med vanliga E-tron utvecklade Audi motorerna själva, men till Q4 E-tron och E-tron GT har man inte gjort det. Hur ser det ut med PPE?

– Med PPE har vi och Porsche utvecklat motorerna själva, och vi ska även producera dem själva i anläggningen i Ungern.

Flera fordonstillverkare har valt att gå över till magnetlösa så kallade ESM-alternativ (elmotor utan permanentmagent, reds, anm.). Det är dock inte ett spår som Audi har tagit.

– Det vi erbjuder är permanentmagentmotorer (PSM) samt asynkrona motorer (ASM). Det handlar om dedikerade motorer för respektive axel där det ur ett verkningsgradsperspektiv finns fördelar med att använda en ASM-motor.

Kommer det likt MEB vara en motorversion med olika effektuttag, eller finns det planer likt dem hos BMW att ha en serie med motorer för olika ändamål? På den direkta frågan vill Oliver Hoffmann inte svara.

– Jag vill inte prata om antal, men vi har tagit fram en verktygslåda som täcker våra behov.

Och hur är det då med dessa maskiner? Vad har varit fokusområden i utvecklingen? Teknikchefen säger att med elbilar är räckvidd enormt viktigt, vilket har gjort att verkningsgrad för hela systemet hamnat högst upp på dagordningen.

– Verkningsgrad är enormt viktigt och vi har tagit stora kliv framåt från de motorer vi har i E-tron som lanserades 2018 till det som kommer med PPE. Jag skulle nog säga att vi är bäst i klassen när det kommer till verkningsgrad med våra PPE-motorer.

Att det är en elbils-dedikerad arkitektur innebär även att man kunnat arbeta mer fokuserat med hur batteriet integreras i chassit som en bärande del i strukturen – vilket ger många fördelar.

– Låg tyngdpunkt är ju en fördel när det kommer till körkänsla. Låg vikt är däremot inte så lätt att uppnå, särskilt om vi tänker oss batterier på 100 kWh som i A6-konceptet. Huvudsättet för att spara vikt i en elbil är genom batteri-integration och med PPE har vi tagit ett stort steg framåt. Helt ärligt tror jag inte på plattformar för olika typer av drivmedel, för det är först med en dedikerad som man verkligen kan fokusera på den här integrationen, säger Oliver Hoffmann.

Inte bara motorer och batterier

En plattform är dock mycket mer än motorer och batterier. Så vad mer erbjuder PPE? Ny Teknik frågar om steer-by-wire, något som bland annat Toyota nu introducerar, samt om solcellstak eller trådlös laddning finns med på plattformen.

– Nej, vi har ingen steer-by-wire, det kommer inte erbjudas med PPE. Inte heller solceller. Däremot är PPE redo för trådlös laddning, men vi ser att i dagsläget är laddeffekten fortfarande för låg och systemen är för dyra samt tunga. Vi arbetar med olika tekniker för trådlös/handsfree-laddning, men det är inget jag kan gå in på djupet hur. Men från vårt perspektiv är det fortfarande för dyr teknik i förhållande till vilka positiva sidor den har, säger Oliver Hoffmann.

Och hur ser det då ut med mjukvara? VW-koncernen har ju inte precis fått en flygande start på sin enorma satsning på området. Kommer PPE att byggas på något eget och nytt, eller används nuvarande teknik?

– Vi har utvecklat en helt egen el-arkitektur och system på det. Det blir något som vi ska använda både på PPE, men även i våra kommande förbränningsmotorbilar. Systemet för infotainmenten har vi arbetat fram tillsammans med Porsche och Cariad (VW-koncernens mjukvaruföretag) helt från grunden. Det är ett eget system, men det kommer finnas en androidbaserad app-butik i det.

PPE är Audis nya grundpelare

Vilken typ av appar eller vilka funktioner man kan vänta sig är inget som Audi-ingenjören vill gå in på, och på frågan om integrationer likt det Tesla eller Google-systemen erbjuder är svaret kort.

– Vi har jobbat mycket med nya funktionaliteter och vad vi kan göra. Vi har en tydlig bild vart vi är på väg och vad vi vill ha.

PPE ska ju vara Audis nya grundpelare och det som man tillsammans med Porsche ska bygga sin framtid på. Men hur lång är egentligen PPE-eran? När VW i förra veckan pratade om att koncernen ska bli ett tech-bolag istället för en bilproducent avslöjade Thomas Ulbrich att alla bilar från 2026 ska byggas på en ny plattform kallad SSP.

Vad innebär det för PPE vars första modell lanseras 2023?

– Se det ur ett längre perspektiv. Med E-tron gjorde vi pionjärarbetet med elbilar och då var det en MLB-plattform. Sedan utvecklades MEB och PPE, där den förra är för volymmodeller – och med den senare har vi tydligt fokus på större och lyxigare bilar. Här var två plattformar rätt beslut. Däremot har vi en klar bild vart vi är på väg och det är mot en enda ”verktygslåda” vilken är SSP. För även om Thomas Ulbrich sa att allt ska byggas på SSP, kommer plattformarna existera parallellt under det kommande årtiondet, säger Oliver Hoffmann.

Fakta: Det här betyder förkortningarna

MQB – Modularer Querbaukasten, plattform för VW-gruppens mindre bilar

MLB – Modularer Längsbaukasten, plattform för VW-gruppens större bilar

MEB – Modularer E-Antriebs-baukasten, plattform för VW-gruppens volym-elbilar

PPE – Premium Platform Electric, platform för VW-gruppens större och lyxigare elbilar

J1 – Plattform för sportiga elbilar

SSP –  Scalable Systems Platform, framtidens plattform för VW-gruppen

PSM – Permanent magnet motor, permanentmagnetmotor

ASM – Asynchronos State Machine, asynkronmotor

ESM – Electrically Excited machine, elmotor utan permanentmagnet

Felix Björklund

Mer om: Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt