Sony överraskar alla med ny elbil

2020-01-07 12:38  

Säkerhet, underhållning och 5g. Det är egenskaperna som Sony fokuserar på med sin första elbil.

Det märkligaste är inte själva elbilen, som ser ut som en ganska blek imitation av en Porsche. Det märkliga är förstås att det är Sony som har byggt det här fordonet.

Fast kanske är det inte märkligt, utan helt logiskt. En modern elbil är trots allt full av den sortens elektronik som Sony är experter på. Och det här konceptfordonet – demonstrerat framför ett hav av mobilkameror på teknikmässan CES – tycks mest vara designat för att Sony obehindrat ska kunna presentera sin vision för morgondagens transporter som en enda teknikplattform.

Det var mycket riktigt så Sonys vd, Kenichiro Yoshida, lade fram det under företagets presskonferens på CES.

– Den här prototypen förkroppsligar vårt bidrag till framtidens resor.

Läs mer: Pappan byggde om sonens gokart till en cybertruck

Konceptbilen har så vitt vi vet inget namn (teknikplattformen kallas dock Vision-S), men väl två elmotorer på vardera 200 kilowatt. Motorerna ska kunna klara 0–100 km/h på 4,8 sekunder och har en toppfart på 240 km/h. Bilen har fyrhjulsdrift och har testats på allmän väg.

Konceptbil från Sony. Foto: Sony

Teknikplattformen Vision-S har Sony delat upp i tre olika områden.

* Säkerhet. Sonys fordon har inte färre än 33 sensorer. 12 kameror, 12 ultraljudssensorer, 5 radarsensorer och 3 solid state lidar-sensorer. Dessa ska ge bilen förmågan att ”se” i 360 grader. Företaget har dessutom teknik för att få sensorerna att samarbeta med varandra, något som Sony uppger kan öka fordonets förmåga även under tuffare förhållanden, som vid dimma eller mörker.

Sensorerna – som sitter fram, bak, inuti, ovanpå och på sidorna av konceptbilen – ska göra att förare och passagerare sitter i vad Sony kallar en ”säkerhetskokong”. Det ska ”möjliggöra tidigt riskförebyggande i olika vardagliga körscenarion”. Sensorerna ger bilen egenskaper som självparkering och automatiska filbyten, motsvarande nivå 2 på den sexgradiga SAE-skalan. Målet är dock att i framtiden nå nivå 4 via mjukvaruuppgraderingar.

Läs mer: Honda-vd: Därför vill köparna inte ha rena elbilar

I kabinen strax ovanför backspegeln sitter en 3d-kamera, eller time of flight-kamera (läs mer om tekniken här). Den kan hålla koll på förarens ansiktsuttryck och kroppsrörelser för att mäta koncentrationsförmåga och trötthet.

* Underhållning. Time of flight-kameran kan också skilja på olika personer i fordonet och möjliggör gestbaserad styrning av underhållningssystem (på baksidan av förar- och passagerarstol sitter exempelvis två plattskärmar).

Därtill kan varje person i bilen serveras sitt eget ”sfäriska ljudfält”, eller ”360 reality audio”, som Sony kallar det. Det är en surroundteknik som Sony också har som ambition att använda till sina populära hörlurar. I bilen blir detta möjligt bland annat tack vare att det sitter stereohögtalare i nackstödet på varje stol.

Konceptbil från Sony. Foto: Sony

Men mest iögonfallande är den panoramaskärm som fyller hela instrumentbrädan. Den för tankarna till det kinesiska företaget Byton och deras futuristiska elbil, M-Byte.

* Anpassningsbarhet. Morgondagens bil blir en del av ett uppkopplat fordonsnätverk byggt med hjälp av 5g-standarden. ”Det kommer att uppstå en följsam koordinering mellan flera bilar eller mellan bilar och smarta enheter”, skriver Sony i sin presentation av konceptbilen. Företaget planerar också att använda molnbaserad ai som lär sig hur förare och passagerare använder bilen och anpassar fordonets egenskaper utifrån sådan användardata.

Konceptbilen har utvecklats av Sonys ai- och robotdivision och sker i samarbete med bland andra billtillverkaren Magna, Nvidia, Continental, Bosch och Qualcomm. Sony har inte sagt något om huruvida företaget har planer på att ta bilen i produktion.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt