Honda-vd: Därför vill köparna inte ha rena elbilar

2020-01-02 15:15  
Takahiro Hachigo, vd Honda. Foto: Yuya Shino

Takahiro Hachigo tror inte på en dramatisk ökning i efterfrågan på renodlade elbilar. Hondas vd anser att framtiden i stället tillhör hybriderna.

Som många andra biltillverkare har Honda en ambitiös plan kring övergången från det fossila – om tio år ska två tredjedelar av företagets globala försäljning komma från elektrifierade fordon.

Men trots att konkurrenternas nya batterimodeller duggar tätt anser Hondas vd Takahiro Hachigo att de renodlade elbilarna kommer förbli en marginalprodukt.

– Existerar egentligen kunderna som verkligen vill ha dem? Jag är inte så säker på det eftersom det finns många frågor kring infrastruktur och hårdvara. Jag tror inte att vi kommer se en dramatisk ökning i efterfrågan på batterifordon, och jag tror att det här förhållandet gäller globalt, säger Takahiro Hachigo till Autonews Europe.

”Framtiden tillhör hybridbilar”

Han konstaterar att företaget måste underordna sig olika länders skiftande regelverk, så det är nödvändigt att fortsätta med forskning och utveckling. Men vd:n anser att framtiden tillhör hybridbilarna, som utgör den smidiga lösningen för alla parter.

– Jag tror att hybridfordon kommer spela en avgörande roll. För målsättningen är ju inte elektrifieringen i sig, utan att förbättra bränsleekonomin. Och vi tror att hybridfordon är det bästa sättet för att efterleva olika miljöregleringar, säger han.

Läs mer: Turkiet presenterar sin första inhemska elbil

Medan konkurrenterna har satt av enorma budgetar för nya teknikområden handlar Hondas strategi om att dra åt svångremmen. Exempelvis kommer man i dagsläget att hålla sin autonoma teknik under nivå 3, där fordonet är helt självkörande – ett steg som kräver mer avancerade sensorer.

I stället tänker bolaget få ut Honda Sensing i sina storsäljare som Civic och Accord. Systemet assisterar bland annat med automatiska filbyten.

I år lanseras Hondas nya globala fordonsarkitektur, och till 2025 räknar bolaget med att designen ska ha sänkt personalkostnaderna i utvecklingsfasen med 30 procent. Även produktionen kommer att förenklas och effektiviseras. Målsättningen är att de interna fabrikskostnaderna ska minskas med tio procent till år 2030.   

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt