Elbilar

Porsche: ”Elektrifiering ska vara en rationell fråga”

Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige. Foto: Felix Björklund
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige. Foto: Felix Björklund

En naturlig utveckling snarare än trendhets och ett försök att ”knocka Tesla”. Enligt Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige, är elektrifiering en rationell väg att gå för märket.

Publicerad

När Porsche i fjol lanserade elbilen Taycan var det ett tydligt paradigmskifte hos sportbilstillverkaren. Efter år av utveckling var de redo att sälla sig till elbils-gänget.

Men även om modellen har stort symbolvärde som den första elektriska Porschen kommer bilen inte ur tomma intet. Faktum är att det är mer än nio år sedan som Porsche lanserade sin första elektrifierade modell.

– Som varumärke var Porsche tidigt ute och intresserade sig för olika hybridprojekt. Men det var först 2015-2016 som det började bli volym. Med lanseringen av Panamera som laddhybrid blev det en ordentlig del av affären, inte ett komplement, säger Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige. 

Men om man nu var så tidigt ute, hur kommer det sig att det dröjde till 2019 innan elbilen kom? Enligt Porsche-chefen har elektrifieringen, som för så många andra, varit en stegvis utveckling.

– För oss har det varit en naturlig resa och där har hybriderna varit ett bra insteg. Våra kunder är inte ute efter en elektrisk bil – det ska vara en bra elektrisk bil. Därför har vi egentligen inte lidit av att inte erbjuda ett alternativ, säger han.

– Det har funnits en nyfikenhet sedan vi visade Mission E 2015. Men vi har varit tydliga i kommunikationen om att den kommer i produktion innan 2020. Så jag har uppfattat det mer som en nedräkning än en frustration om att det inte funnits.

Taycan och Model S inte jämförbara

Nu när Taycan är ute har jämförelserna med Tesla Model S haglat, men Raine Wermelin ser inte Tesla-modellerna som jämförbara.

– Det gemensamma är att de är helelektriska. Det är framförallt andra som jämför Tesla med oss. För oss är Taycan en symbol för att Porsche följer med i utvecklingen. Men det är mer än så, det är även en stor del av vår affär. Vi har inte gjort det här för att vi försöker ta Teslas kunder. Nej, vi vill visa att vi har ett bra alternativ för dem som vill ha elektriska bilar, säger han.

Så vad är det kunderna förväntar sig av en elektrisk Porsche?

– Givetvis tittar de på prestandan, men det är inte en bärande del. De vill ha interiörkvaliteten och det som är den totala Porsche-upplevelsen. Men med det sagt: De vi säljer till i dag är ”early adopters”, så jag vet inte om det här kommer att vara representativt om två år. Vi försöker lansera det här som en sjätte modellserie, inte som något speciellt och vi upplever inte att de frågor vi får om Taycan skiljer sig markant från de som vill köpa en Panamera. 

Porsche-chefen säger att i Sverige har Porsche hittills haft 250 kunder som tecknat en order, ytterligare 250 har tecknat förhandsorder. 

– Vi hade egentligen inga stora förväntningar inför lanseringen och har inte gjort någon tävling av att försöka få till en stor andel förhandsordrar. Vår ambition är att leverera 500 Taycan under 2020 – och vi ser ingen större risk i att de bilar vi får in inte ska bli sålda. 

Men även om mottagandet av Taycan har varit positivt så menar Raine Wermelin att det är först när bilarna är ute som de får en riktig uppfattning om vad marknaden tycker.

– Att det kommer säljas bil i Stockholm vet vi, men hur kunderna i Örebro och Umeå kommer att resonera? Det vet vi inte. På samma sätt som det här är något nytt för oss så blir det något nytt för många av våra kunder.

En annan aspekt av frågan är hur laddinfrastruktur påverkar möjligheterna att sälja elbilar.

– I dag är laddinfrastrukturen inte tillräcklig, men vi får se hur det ser ut om ett par år. Vi har samma utmaningar som alla andra. Numerärt kommer det att vara ett större problem för volymtillverkare, men den procentuella utmaningen är lika stor för oss. Vi som enskilt märke kan inte garantera en generell infrastruktur, säger Raine Wermelin.

– Sen tycker jag framförallt att betalningsmodellen måste förenklas. Det är en viktig del av infrastrukturen, men ännu så länge går det inte att ladda med ett vanligt bankkort.

”Elektrifiering ska vara en rationell fråga, inte en symbolfråga”

Ytterligare en sak som med tiden behöver adresseras är hur regler och skatter kommer se ut framöver.

– Tydligheten har varit dålig i Sverige. Hur ska reglerna vara och hur ser förmånsvärdet samt den långsiktiga beskattningen ut för olika bilar? Vi ser ju redan nu en större efterfrågan på begagnade bilar, men intresset just nu kommer från att det är höga skatter på nya bilar. Det kan ju vara en enorm skillnad och för en privatperson blir det felaktiga incitament att förnya fordonsparken. Om det fanns mer transparens och en långsiktig plan vore det lättare. Elektrifiering ska vara en rationell fråga, inte en symbolfråga.

Och att vara rationell är en paradgren i Sverige – vilket återspeglas i Porsches försäljning. Laddhybriderna utgör merparten i de modellserier där de erbjuds och i år kommer det bli mer än så.

– Förra året var hälften av Cayenne och 63 procent av Panameraförsäljningen laddhybrider. Under det kommande året är vår bedömning att andelen hybrider kommer att ligga på 80-90 procent. Och så har vi Taycan på det – så det går onekligen att säga att elektrifiering numera är en prioriterad del av affären, säger Raine Wermelin.