Nu trimmar Brabus batteridrivna Smart

2021-03-28 07:00  

Företaget har byggt sitt namn på att ge Mercedes bränsletörstiga modeller mer kraft och sportighet. Nu gör Brabus på samma sak med Smarts elbil.

För en rejäl påse med pengar gör företaget din redan dyra Mercedes väldigt exklusiv och väldigt snabb. Sedan 1977 har Brabus erbjudit eftermarknadsdelar för Daimler-koncernens modeller– som i dag även omfattar Smart och Maybach. Samtliga aspekter av bilen får en makeover, och tyskarna gör även vad som kan liknas vid "full custom", typ helt skräddarsydda lösningar, som den här pickup-versionen av Mercedes-AMG G63.

Blickar man en bit in i framtiden så riskerar Brabus hela företagssidé att gå upp i rök – därför är man tvungna att förändra sina produkter. Fler länder har satt datum för när de vill införa ett förbud mot försäljning av förbränningsmotorer, och redan 2019 meddelade Daimler att man inte hade några planer på vidare investeringar i utvecklingen av förbränningsmotorer.

Men nu lanserar Brabus en "urban superbil" som baseras på den batteridrivna versionen av Smart. Det ska bli en begränsad upplaga om 50 exemplar av bilen som de kallar 92R, och de är avsedda för den tyska hemmamarknaden.

Foto: Brabus

Jämfört med Brabus traditionella bilar är prestandan kanske inte svindlande, med 68 kW motsvarande 92 hästkrafter och 180 Nm – vilket är 10 fler hästar än i originalet. Trimningen levererar 0-100 km/h på 10,9 sekunder.

Läs mer: Canoo presenterar sin batteridrivna pickup

Topphastigheten är begränsad till 130 km/h, och räckvidden ska vara 125 km. Enligt Carscoops kommer prislappen att ligga på ungefärliga  470 000 kr, vilket är mer än dubbelt så mycket som EQ Fortwo Cabrio kostar i Tyskland.

Till detta kommer ett så kallat widebody-kit som ger plats för hjul som är 7,1 x 18 tum och bak finns utrymme för en bredd på 8 tum. Detta ska tillsammans med Brabus sportfjädring ge en säker och agil körupplevelse. De smidda fälgarna Brabus Monoblock Y ska ge varje framhjul en vikt på 7,1 kilo. När det kommer till inredning satsar man på läder.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt