MG utmanar Volkswagen och Skoda – så mycket kostar nya elbilen
MG Marvel R. Foto: MG
MG Marvel R. Foto: MG
Insidan av en MG Marvel R. Foto: MG
Insidan av en MG 5. Foto: MG
Elbilen MG 5. Foto: MG
En uppdatering och två nya modeller. Under torsdagen presenterade bilmärket MG sin närmsta framtid, och den innehåller vad tillverkaren menar är ”äkta prisvärda elbilar”.
För två år sedan återintroducerades det klassiska brittiska bilmärket MG i Europa. Den här gången med statliga kinesiska SAIC i ryggen. Utbredningen har gått snabbt och fokus har varit att utmana med billigare elektrifierade bilar.
Sedan i somras finns MG på den svenska marknaden. I juni lyckades märket till och med slå till med att toppa elbilsförsäljningen med sin modell ZS EV.
Det var bara första steget. Nu tar märket ett nytt kliv framåt och ut på vägarna kommer det dels två nya elbilsmodeller, dels en uppdatering av ZS.
– Vi ser en stark efterfrågan på överkomlig elektrifiering. Det är motiverande att se att vi blir så väl emottagna i Europa. MG är tillbaka och folk känner igen vårt märke, säger Matt Lei, vd för MG Europe under ett pressevenemang.
MG Marvel R. Foto: MG
Här är MG Marvel R
Vad är då det nya? Den stora rubriken är Marvel R, en modell som MG själva menar visar att de även kan vara fina i kanten. Bilen ska vara ett alternativ till Skoda Enyaq och VW ID4 och då locka med teknik, design och prestanda.
Annons
Till Sverige kommer bilen i två utföranden, en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven. Effekten i bilarna ligger på 132 kW / 180 hk respektive 212 kW / 288 hästkrafter. Oavsett vilken man väljer är batteriet på 70 kWh och räckvidden skrivs till 402 respektive 370 kilometer.
Värt att notera är att MG:n trots att den har något sämre effekt än VW-gruppens alternativ inte kommer att ha några problem med att vinna ett rödljus-race. Accelerationen i respektive version är bättre och i den fyrhjulsdrivna Performance-bilen är skillnaden markant.
Insidan av en MG Marvel R. Foto: MG
Något Marvel dock inte är så snabb på är snabbladdning. Max laddeffekt skrivs till 92 kW, vilket måste ses som lågt för en nyanserad modell.
Vad kostar då en MG Marvel R? Vid lansering startar bilen på 489 990 kronor för Luxury och 524 990 kronor för Performance. Privatleasingdelar erbjuds också och då startar det på 3 645 kronor/månad.
Uppdaterad ZS EV
Utöver Marvel R visade MG även upp sin uppdaterade ZS EV, som var den bil man tog försäljningskronan i elbilssegmentet i somras med. Nu får den ny design, framförallt fram. Men den största nyheten är att även den ska erbjudas med ett 70 kWh-batteri. I och med detta ska den kompakta crossovern mäkta med upp till 440 kilometer på en laddning. Därtill har man uppdaterat infotainmentsystem och nu ska man även kunna styra en hel del funktioner via appen MG Ismart.
Exakt vad priserna landar på återstår att se. Först senare i oktober meddelar Hedin Bil, som är den svenska generalagenten, det. De första kundbilarna väntas levereras under första kvartalet 2022.
Men det tar inte slut där. I början av nästa år kommer svenska bilköpare äntligen att kunna lägga vantarna på en elektrisk herrgårdsvagn. Detta då MG5 lanseras. Tillverkaren säger att den är första elbilskombin i världen, (de räknar inte Porsche Taycan Cross Turismo) och uppger att den verkligen ska vara en prisvänlig bil.
Utrymmesmässigt så är det 479 liter man får med i bagaget och för framdriften står en 115 kW / 156 hästars elmotor på framaxeln. Batterikapaciteten är på 61 kWh vilket ska räcka till 400 kilometer räckvidd. Inte heller här är priset klart.