Här är Sveriges mest registrerade elbil

2021-07-05 08:20  
Bilmärket MG:s helelektriska kompaktsuv ZS EV. Foto: MG Motor Europe/TT

Glöm Tesla, VW:s ID.4 eller Polestar 2. Den mest inregistrerade elbilen i juni kom inte från någon av de välkända märkena. Nej, kinesisktägda MG var de som intog tronen den första sommarmånaden.

Elbilar står för allt större del av den nyregistrerade bilflottan. Men ökningarna har historiskt skett från låga nivåer och tillgången har vissa gånger gjort att det har blivit väldigt fluktuerande inflöden av bilar.

I Sverige har det märkts att när större partier bilar väl kommit hit så har de påverkat registreringen rejält. Ett tydligt exempel är när ett lass Teslor kommer till landet – med tydliga registreringstoppar som följd.

Men det är inte ett trick de är ensamma om att kunna få till. I juni angjorde nämligen ett fartyg fullastat med MG-bilar. Resultatet är att märket, som inte ens var representerat i Sverige i fjol och till för bara några månader sedan inte sålt en bil – nu snodde åt sig förstaplatsen när det kommer till elbilsregistreringar med modellen MG ZS. Därtill gav det en väldigt intressant topp-trio i den totala registreringen då ZS slog sig in på en andraplats.

– Det är en anmärkningsvärd resa vi har gjort på så kort tid, i juni var 19 procent av alla registrerade elbilar en MG ZS, Säger Tomas Ernberg, vd för Hedin MG Sweden i ett uttalande

Levereras cirka 80–100 bilar per dag

Elbilen har ett batteripack på 44,5 kWh och drivs av en elmotor om 105 kW. Tillräckligt för att man antingen ska ha en räckvidd på 263 kilometer eller kunna göra accelerationen på 0–100 km/h på 8,2 sekunder.

Detta får en kund som antingen betalar 339 900 kr kontant alternativt väljer privatleasing-avtal som erbjuds för 1 990 kronor. Och det verkar som om det senare är det som lockat.

– Över 95 procent är bilar sålda med privatleasing. Kundleveranserna började i början/mitten av juni och det leveras cirka 80–100 bilar per dag. Snart har alla kunder fått sina bilar, säger Tomas Ernberg i en kommentar till Ny Teknik.

Men är det här en bedrift som kommer återupprepas? Är det så att MG framgent kommer att snuva VW och andra på den efterlängtade förstaplatsen, med skryträtterna det ger. Svaret är nej. MG har snart fått iväg sin första last och då betat av en stor del avdet uppdämda ordrarna. Framöver tror man takten kommer vara lägre.

– Första årsmål sattes i mars och då var siffran 4 000 bilar (för MG, reds.anm). Vi har ännu inte reviderat siffran. Vad som talar för att att vi säljer mer är den enorma respons vi haft på ZS ovh vad som talar emot är att vi hade förvänta oss att få MG Marvel R i juli månad samt MG 5 i oktober. Båda dessa modeller är försenade från fabrik. Marvel R förväntas de första kundleveranserna komma i oktober och för MG5 är det i början av nästa år, säger Tomas Ernberg.

Men för de som vill ha en ZS verkar det inte vara några problem med leveranstid. På frågan om det är så att man måste vänta in nästa skepp eller ställa sig i kö för att få en bil svarar MG

– Leveranstiden varierar något, men i nuläget är den cirka en månad, säger Tomas Ernberg

Fakta: MG ZS EV

Pris: från 339 900 kr

Privatleasing från 1 990 kr/mån

Drivlina: Elmotor

Maxeffekt: 105 kW /

Batterikapacitet: 44,5 kWh

Snabbladdningskapacitet: 76 kW

Ombordladdare: 6,6 kW

Räckvidd: 263 km

Acceleration 0–100 km/h 8,2 sekunder

Maxhastighet: 140 km/h

Officiell energiförbrukning: 1,86 kW/mil

Bagageutrymme: 448 liter / 1 166 liter med fällda säten

 

Försäljningstoppen Sverige juni – alla bilar

1. Volvo S/V60 – 1 768

2. MG ZS EV – 1 633

3. Volvo XC60 – 1 518

 

Försäljningstoppen Sverige juni – elbilar

1. MG ZS EV – 1 633

2. TEsla Model 3 – 1 433

3. Volkswagen ID.4 – 1 229

Felix Björklund

Mer om: MG Motor Kina

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt