Elbilar
Lexus gör som konkurrenterna – laddhybrid på gång?

Självladdande elhybrider det är tekniken som Lexus har använt i sin elektrifiering. Men nu verkar de tänka om och en laddhybrid kan vara på gång.
Toyotakoncernen har länge varit emot laddhybrider. Inte för att tekniken är dålig, utan att den är så pass dyr att den inte får den bredd man som volymtillverkare vill åt. Men i fjol så kom en första hint om att balansräkningen kostnad/efterfrågan börjar gå ihop. Detta då Toyota lanserade en laddar version av Rav4.
Nu verkar det som att Lexus motsvarighet NX även begåvas med sladduttag. Det har nämligen uppdagats att tillverkaren ansökt om skydd för namnet NX450h+.
För den som kan Lexus nomenklatur är antydan att det blir en NX med hybriddrivlina, som h:et representerar i beteckningen. 450 pekar mot att det blir en mer pretandastark version än den 197 hästkrafter NX300h som säljs i dag. Och slutligen skulle +:et kunna uttydas som att det är en laddhybrid.
Toyota har tidigare endast använt + i beteckningen för laddhybrider.
Om det nu är så att Lexus har gett efter, och som sista spelare i premiumsegmentet nu erbjuder en laddhybrid, så innebär det att man ska börjas stångas om kunderna med BMW X3 Xdrive30e, Audi Q5 TFSIe, Mercedes GLC 300e och Volvo XC60 T8.
Det är ännu oklart vad för effekt Lexusen får, i Toyota Rav4 ger laddhybriddrivlinan 306 hästkrafter och cirka sex mils räckvidd på el.