Elbilar

Lastbilsjättarna i ny allians – vill bygga laddnätverk tillsammans

Nu har Volvokoncernen, Daimler Trucks samt Traton gått samman för att bygga upp ett nätverk av snabbladdare i Europa. Foto: AB Volvo

En allians för att skynda på omställningen till elektrifierat. Nu har Volvokoncernen, Daimler Trucks samt Traton gått samman för att bygga upp ett nätverk av snabbladdare i Europa.

Publicerad

Infrastruktur har länge setts som tröskeln och den mest begränsande faktorn för elektrifierade fordon. För att överkomma detta har de tre ledande tillverkarna av kommersiella fordon, AB Volvo, Daimler samt Traton, nu satt ner foten. Tillsammans ska de ska bygga upp och driva ett laddnätverk i Europa.

– Vi skapar ett ledande europeiskt laddningsnätverk för att lägga den nödvändiga grund som gör det möjligt för våra kunder att genomföra omvandlingen till elektrifiering, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i ett uttalande.

De tre skriver i ett pressmeddelande att ett högpresterande laddnätverk för fjärrtransporter med lastbil är ett kostnadseffektivt sätt att snabbt få ner utsläppen.

– Det vi presenterat i dag är en avsiktsförklaring. Vi berättar vad vi håller på med och öppnar upp för diskussion om några andra aktörer vill prata med oss, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen till Ny Teknik.

Investerar 500 miljoner euro

De tre går in i ett samriskföretag och investerar initialt 500 miljoner euro. I steg ett ska minst 1 700 ”högpresterande gröna laddningpunkter” etableras. Över tid kommer detta utökas genom samarbeten med andra partner samt med hjälp av offentlig finansiering.

– De här 1 700 räcker inte på långa vägar. ACEA (den Europeiska fordonsbranschens intresseorganisation, reds.anm) har ju sagt att vi borde ha 15 000 laddpunkter på plats till 2025. Så vi ser att det är klart att fler måste vara intresserade av att bygga upp laddinfrastruktur. Men det vi gör är ett gott första steg, säger Claes Eliasson.

Precis som Ionity för personbilar, så kommer det nya laddnätverket drivas under eget namn och flagg.

– Vi kommer inte att skapa ett proprietärt nät, utan det ska vara öppet. Av de 1 700 laddpunkterna så kommer det dels vara de med 350 kW men även de för laddning över natten. Initialt är det 350 kW med den CCS-standard som finns nu, men så fort det är möjligt kommer högre effekter att sättas in. Så på sikt blir det 750 kW vilket då kan ge cirka 45 minuters laddtid – vilket är den typ av kapacitet som tunga transporter behöver. För de som laddar över natten då pratar vi kanske 50 till 100 kW, säger Claes Eliasson.

Laddstationerna kommer initialt byggas efter de stora transportådrorna i Europa, vägar som de tre fordonstillverkarna känner till väl. Exakt var återstår dock att se då det är många faktorer som påverkar.

– Ja, vi börjar verkligen inte från noll, utan hur godsflödena ser ut har vi kontroll på. Men utbyggnaden måste gå hand i hand med försäljningen av ellastbilar och det blir en uppgift att hitta och optimera var på kartan man ska sätta ut laddare.

Det man vill få till nu är ett snabbt myndighetsgodkännande, vilket man siktar på att få till stånd under andra halvan av året. Sedan ska bygget av det nya företaget ta vid.

– Det man kan se det här som är att vi vill påskynda diskussionen. Vi visar att vi vill investera och förhoppningen är att få med politiken i det här och genom Green del så finns det möjligheten till att få offentliga investeringar, säger Claes Eliasson.