Elbilar

Kolväten snabbkyler elbilarnas batterier

McLaren Applied Technologies levererar batterier till Formula E-fordon. Bilden från New York City E-Prix 2019, föraren Alex Lynn i Panasonics team. Foto: Lev Radin

Snabbladdning med allt högre effekter kommer också att kräva en bättre kylning av elbilarnas batterier. Nu tror Shell att kolväten kan vara lösningen.

Publicerad

Biltillverkarnas snabbladdare erbjuder allt mer kräm – exempelvis har Porsche utlovat att deras elbil Taycan ska kunna laddas med 350 kW från och med 2021. Men en begränsning ligger i att höga effekter får batterierna att åldras i förtid – och teknikutvecklingen av att kyla cellerna släpar efter.

Vid indirekt kylning är batteriet inkapslat, och i likhet med vanliga förbränningsmotorer leds en vatten- och glykollösning runt i kanaler i höljet. Men den klassiska metoden har sina begränsningar, och för att få en riktigt snabb kylning skulle själva battericellerna behöva sänkas ned i ett kylmedium – så kallad ”immersion cooling”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här