Elbilar

Porsches kommande elbil på väg att köra om 911:n

Porsche Taycan. Foto: Porsche
Den nya kommande elbilen Taycan från Porsche. Foto: Porsche

35 600 exemplar av klassiska 911:n såldes förra året. Elbilen Taycan avtäcks först i september – men nära 30 000 personer har redan lagt en handpenning.

Publicerad

Trots tidigare försök lyckades Porsche aldrig ersätta storsäljaren. Tillverkaren har lutat sig mot 911-modellen sedan 60-talet, och förra året såldes 35 600 exemplar.

Men nu har en utmanare dykt upp. Det handlar om Porsches kommande elbil. Produktionsversionen av Taycan avtäcks officiellt först i september, men redan nu har nära 30 000 köpare lagt en handpenning. Därmed ser det högst möjligt ut att batterimodellen kan tangera och sedan dra förbi 911:n.

Tidigare har Porsche satt produktionsmålet till 20 000 Taycan per år, men enligt analysfirman Evercore ISI har tillverkaren nu det underlag som krävs för att höja antalet till 40 000 fordon.

Rekrytering pågår för produktionen av Taycan

Porsches produktionschef Albrecht Reimold har sagt att tillverkningen kan utökas. Bolaget håller på med rekryteringen av de 1 500 personer som krävs för att sätta ihop elbilen, och av dem saknas fortfarande en tredjedel.

Alla som anställs ska dessutom genomgå en sex månader lång utbildning innan de kan börja arbeta i produktionen. 

Moderbolaget Volkswagen Group står redo för en massiv lansering av en rad elektrifierade modeller, och en succé för koncernens spjutspets på området är viktig för att ge de övriga elbilarna draghjälp.

Porsches Taycan utmanar Tesla Model S

Enligt Automotive News Europe planerar Porsche att Taycan ska få ett pris som ligger mellan 800 000 till en miljon kronor. Prislappen innebär att den tyska elbilen kommer att utmana Tesla Model S.

0-96 km/h på dryga tre sekunder är förvisso långsammare än en Model S, men Porsche hävdar att den accelerationen kommer att kunna upprepas så länge batteriet har ström. Enligt Mest Motor ska turboversionen kunna göra tio fullgasaccelerationer efter varandra utan att prestandan påverkas.

Batterikapaciteten ska ligga på 80 respektive 96 kWh, och de sägs inledningsvis kunna laddas med 250 kW – men senast 2021 ska kapaciteten ha ökat till 350 kW.

Porsche ska installera egna snabbladdare vid sina återförsäljare i USA och Europa. Inför lanseringen i Japan har man gett ABB i uppdrag att bygga ett nätverk av nästa generations snabbladdare för Porscheköparna, som Ny Teknik tidigare har skrivit om.