Här är batteriklivet som Europa måste klara

2019-06-20 06:00  

Northvolts cellfabrik är en viktig pusselbit. Men det är lång väg kvar tills Europa har nått målet om en fullständig värdekedja för litiumjonbatterier.

I förra veckan meddelade svenska Northvolt att företaget har säkrat en miljard dollar i finansiering och därmed kan börja bygga cellfabriken i Skellefteå. Nyheten togs säkert emot positivt att de beslutsfattare i EU som arbetar för en komplett europeisk värdekedja för batterier.

Europa stod i fjol för endast cirka 3 procent av världens produktion av litiumjonceller, motsvarande några enstaka gigawattimmar. Asien stod för 85 procent.

Europeisk bilindustri använde sig inte av några inemskt producerade batterier till elfordon (se grafik).

Målet: Att bygga en hel värdekedja för batterier i Europa

Det var först för några år sedan som EU insåg att batterier kommer att spela en avgörande roll i framtidens fordonsindustri – och att Europa var rejält på efterkälken. Hela den europeiska fordonsindustrin står på spel i en värld präglad av snabb teknikutveckling i kombination med handelskrig mellan stormakter.

I oktober 2017 lanserade därför EU-kommissionen initiativet European Battery Alliance (EBA), med målet att bygga upp en europeisk värdekedja för batterier.

Läs mer: Northvolt: ”Vi vill vara med i solid state-racet”

En del har hänt sedan dess. Northvolts säkrade finansiering är ett viktigt steg. Men det återstår ännu massor av arbete innan Europa ens är i närheten av något som kan kallas för en komplett värdekedja för batterier.

– För två år sedan var det väldigt få som trodde att det skulle gå att bygga upp en konkurrenskraftig batteriproduktion i Europa. I dag är det helt annorlunda. Det har skett en dramatisk förändring av ’mindset’, säger Bo Normark, tematisk ledare för smarta elnät och lagring på Innoenergy.

”Vi är starka och definitivt på gång”

Innoenergy har fått i uppdrag av EU-kommissionen att utforma den europeiska batteristrategin. Kollegan Thore Sekkenes har utsetts till programdirektör för EBA.

– Vi har kartlagt hela värdekedjan och alla befintliga aktörer i den. Man kan diskutera hur starka vi är. Ingen tror att vi kommer att bli självförsörjande i morgon. Men det finns många initiativ på gång, säger han och berättar att Innoenergy regelbundet träffar och kommunicerar med 300 europeiska företag och institutioner, säger Thore Sekkenes.

– För att ha kommit från i stort sett ingenting och ha tagit upp en kamp där många ansåg att vi redan förlorat anser jag absolut att vi är starka och definitivt på gång, fortsätter han.

Cellproduktionens roll i värdekedjan är förstås central. Men den utgör bara en del av det totala förädlingsarbete som krävs.

Uppströms cellproduktionen behövs brytning och raffinering av mineraler och metaller. Nedströms behövs montering av batteripack, ett fordon att montera batteriet i och slutligen en process för återvinning.

Läs mer: Svenska Northvolt: Mindre risk för ”production hell”

En uträkning som EU-kommissionen använder sig av förutspår att hela den europeiska batterikedjan från 2025 kan vara värd 250 miljarder euro, motsvarande 2 660 miljarder kronor – per år.

För två år sedan bedömdes det europeiska behovet 2025 uppgå till 200 GWh årligen. Den siffran reviderades nyligen och är nu 400 GWh, alltså en fördubbling. 400 GWh motsvarar 8 miljoner elbilar med varsitt 50 kWh batteri.

– Siffran är dessutom framtagen innan Volkswagen sa att de ökar sin ambition inom elektrifiering med 50 procent. Jag bedömer dessutom att man grovt underskattar behovet på nätsidan, säger Bo Normark och syftar på energilagring för att jämna ut variationer i intermittent elproduktion.

För tillfället är det personbilsindustrin som driver utvecklingen. Biltillverkarna kommer hela tiden med nyheter om hur de säkrar batteritillgångarna. Det är en beteendeförändring – så långt ner i värdekedjan har biltillverkare vanligtvis inte gått tidigare.

Europa har endast ett par cellfabriker

Produktionen av bensin- och dieselbilarnas hjärta, det vill säga förbränningsmotorn, har skett i egen regi eller i samarbete med något koncernsyskon. Nu kan i stället batteriet vara på väg att ta över som den strategiskt enskilt viktigaste komponenten i hela bilen. Det var precis den insikten som fick Teslas vd Elon Musk att i samarbete med Panasonic bygga en egen batterifabrik i Nevadaöknen.

Förenklat kan man säga att ju högre upp i elfordonsbatteriernas värdekedja man kommer desto bättre ser det ut för Europas del. Biltillverkarna har redan aviserat omfattande elektrifieringsplaner och de första helt elektriska modellerna har börjat rulla ut från fabrikerna.

Steget innan handlar om batteripacken. De består av celler som monteras i moduler som i sin tur sätts ihop till batteripack med tillhörande kylning och styrsystem. Det finns redan åtskilliga europeiska företag som framgångsrikt ägnar sig åt detta. Personbilstillverkarna gör det ofta i egna fabriker.

Innan dess krävs cellproduktion – det som Northvolt ska göra i sin fabrik i Skellefteå, med stort ekonomiskt stöd av Volkswagen och BMW.

Det finns ett par cellfabriker i drift i Europa men produktionen är som sagt blygsam hittills, några få gigawattimmmar.

Av de aviserade anläggningar är Northvolts ett av få helt igenom europeiska projektet. Inte sällan är kinesiska eller koreanska bolag inblandade, till exempl CATL, LG Chem och SK Innovation.

Brist på effektiva metoder

För raffinering och brytning av mineraler är Europa mycket långt ifrån att vara självförsörjande. Bo Normark beskriver dessa båda steg som de största utmaningarna.

– De längsta ledtiderna finns på mineralsidan. Det är ingen tvekan om att det kommer att vara den begränsande faktorn, säger han.

Det sista steget – eller första beroende på hur man ser det – handlar om återvinning. Återvinning kan till viss del kompensera för bristen på egna gruvor. Men även på denna punkt återstår mycket arbete, som delvis kan förklaras med att det inte är lönt att bygga storskaliga återvinningsanläggningar innan volymen av uttjänta batterier har vuxit. Men området lider också brist på effektiva metoder, inte minst för litiumet.

När kan det finnas en komplett värdekedja på plats?

– European Battery Alliance har ett första delmål 2025. Då ska det finnas en någorlunda komplett värdekedja som är rimligt aktiv inom de olika delarna. Det betyder inte att hela behovet kommer att vara täckt. Men vi har fått i gång en industri som vi inte har i dag, säger Bo Normark.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt