ELBILAR

Kia lanserar utmanare till Volvo EX30 – får ”klassledande” räckvidd och teknik

Kia EV3

Rymlig, teknikspäckad och med klassledande räckvidd. Nu har Kia lanserat elbilen EV3. Modellen blir en konkurrent till Volvo EX30 och MG4.

Det har inte precis varit en hemlighet att Kia EV3 varit på ingång. Men nu har alltså den koreanska tillverkaren lanserat modellen. Utöver att det blir en välbehövlig förnyelse i den mindre klassen är modellen tänkt att höja ribban i segmentet.

Designmässigt hakar den i samma formspråk som den stora EV9 vilket innebär en lådaktig siluett, med skarpa färgkontraster och Kias tydliga fram- och baklyktor. 

Kia EV3
Kia EV3
Kia EV3
Kia EV3

Tekniskt bygger bilen på Hyundaigruppens E-GMP-plattform, men till skillnad från storasyskonen EV6 och EV9 är det här 400-voltsteknik i stället för 800 volt som gäller. Det innebär att det inte är samma bländande prestanda som i ovan nämnda modeller, men tillräckligt för att vara klassledande enligt tillverkaren.

Dubbelriktad laddning i EV3

Drivlinan består initialt av en elmotor om 150 kW/204 hästkrafter på framaxeln. Till 2026 kommer det att kompletteras med en variant som även har en motor på bakaxeln. Till det går det att välja ett batteri om antingen 58,3 kWh eller ett större på 81,4 kWh. Med det mindre går det att ta sig upp till 429 km per laddning och med ”long range” skrivs denna siffra upp till 600 km.

Kia EV3
Kia EV3

Vid laddning märks det av att det är 400 volt. Det lilla batterier går att ladda i upp till 102 kW och det större kommer upp i 129 kW – allts långt under det EV6/EV9 mäktar med. Dock ska fortfarande laddningen från 10 till 80 procent gå på runt en halvtimme.

EV3 är i och med sin plattformsteknik är förberedd för dubbelriktad laddning. Initialt kommer det att vara vehicle to load, V2L, som gäller. På sikt ska även vehicle to grid (V2G) och vehicle to home (V2H) bli möjligt. 

Storleksmässigt är bilen som ovan nämnt i samma klass som Volvo EX30. Dock avslöjar siffrorna att bilen är rymligare. Fem ska sitta bekvämt, därtill kan man lasta 460 liter i bagaget och ytterligare 25 liter i frunken. 

Vill man dra saker är ska man välja det större batteriet. Då får du häkta på 1 ton på kroken, med det mindre batteriet reduceras dragvikten till 300 kg. 

I dagsläget finns det inget pris satt, däremot beräknas leveranserna av EV3 påbörjas under fjärde kvartalet i år.

Fakta

Kia EV3

Pris: från inte officiellt
Drivlina: Eldriven, framjulsdriven
Maxeffekt elmotor: 150 kW /204 hästkrafter
Max vridmoment: 283 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Topphastighet: 170 km/h
Batterikapacitet: 58,3 kWh / 81,4 kWh
Snabbladdningskapacitet: 102 kW (58,3 kWh), 129 kW (81,4 kWh)
Laddtid: 10-80 procent på 31 minuter
Räckvidd på el: 429 km (51,8 kWh), upp till 600 km (81,4 kWh)
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 460 liter, 1 250 liter med fällda säten
Frunk: 25 liter
Max släpvagnsvikt: 300 kg (58,3 kWh), 1 000 kg (81,4 kWh)
Längd: 4 300 mm
Bredd: 1 850 mm
Höjd: 1 560 mm