Elbilar

Höjda bensinpriset ett lyft för elbilar: ”Ketchupeffekt”

Elbilsförsäljningen får ny fart. Foto: Anders Wiklund/TT

Det snabbt ökande bensinpriset driver på försäljningen av elbilar. ”Ketchupeffekten kom 2020, men det är klart att när många nu talar om det höga bensinpriset så bidrar det ytterligare”, säger Jessica Alenius.

När branschorganisationen Bil Sweden tittar igenom sin statistik över nyregistreringen av bilar i Sverige är trenden kristallklar – det går fort nu.

– Självklart påverkar det höga bensinpriset kalkylen för den som ska köpa. Driftkostnaden är ju en väsentlig del av totalkostnaden för en ny bensinbil, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här