Här är ”Track Mode” – gör Teslan till en racer

2022-01-12 08:55  
Foto: Tesla

Uppgraderingen ska göra Model S till en äkta racer. Nu har Tesla släppt ”Track Mode” – ett ban-läge som lär sätta skräck i rivalerna.

”Snabb rakt fram, men hänger inte med i svängarna”. Det har varit kritik som riktas mot sportiga elbilar – och då inte minst mot Tesla. Och visst har det funnits sanning i det. Men nu ska allt sådant prat vara historia då den amerikanska elbilstillverkaren lanserar ett speciellt ban-läge för prestandamodellen Model S Plaid.

Via en fjärruppdatering får alla ägare i Nordamerika tillgång till ”Track Mode”, ett läge som kommer från Teslas jakt efter varvrekordet på klassiska Nürburgring. Rekordet slog Tesla till med i fjol då Model S Plaid klockades på 7:35:579 – snabbast av alla produktionselbilar.

För er som inte känner till prestandan så har toppversionen Plaid runt 1 020 hästkrafter och en acceleration 0-96 km/h (60 mph) på 1,99 sekunder. Nu får modellen en mjukvaruuppgradering för att även kunna hålla för längre pass på banan.

Läs mer: Klart: Här är priset på ID3-utmanaren Renault Mégane E-tech

Med Track Mode påslaget ser bilen till att hålla nere temperaturen i batteri och motorer, vilket ska göra att man kan köra aggressivt under längre tid. Dock är detta inte det enda. Plaid är utrustad med tre motorer, och med det nya läget adderas en speciell vridmomentsstyrning och hur de båda bakmotorerna arbetar.

Audi och Polestar har liknande system

Enligt Tesla innebär uppgraderingen att justeringar och kraftförflyttningar mellan hjulen kan göras snabbare och det bidrar även till att trycka igenom bilen i kurvor.

Audi och Polestar har liknande system för E-tron S respektive Polestar 1 som båda har dubbla elmotorer på bakaxeln – och när Ny Teknik testade bilarna var det tydligt vilken positiv inverkan detta har vid körning.

Vidare har Tesla även lagt in en banspecifik inställning för chassit som ska göra att det håller sig mer neutralt vid hård inbromsning och acceleration. Därtill kommer även bilen hålla markfrigången på ett minimum och bromskraftsåtervinningen sätts på max får att minska värmen som genereras av friktionsbromsarna samt även ge en bättre enpedals-känsla.

Läs mer: Så ska Volkswagen komma ikapp i elbilsracet

Slutligen, skriver Tesla, ska Track Mode ger föraren större kontroll över de elektroniska säkerhetssystemen. Detta så att hen som sitter bakom ratten själv får välja hur antisladd, vridmomentsstyrning och andra dynamiska parametrar ska ställas in.

Musk skulle stångas med Porsche

För vanliga dödliga är kanske allt det här ointressant och på sin höjd värt att skrocka åt. Men sett ur ett elbilsperspektiv är det ytterligare en ”fossilbils-bastion” som har intagits. När Elon Musk 2006 skrev att det var kritiskt att få till en elbil utan kompromisser – en bil som kunde ”stångas med Porsche och Ferrari”. Då handlade det inte bara om rätten att få skryta om att vara snabbast, nej det handlade om att skapa en ”katalysator” för ett paradigmskifte. Att få de andra att förändra sig för att hänga med.

Nu, 16 år senare, har Tesla lagt ribban på en nivå som ingen hade kunnat föreställa sig.

Felix Björklund

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt