Så ska Volkswagen komma ikapp i elbilsracet

2021-12-19 08:00  
Nu växlar Volkswagen upp, och ska komma ikapp i elbilsracet. Foto: VW

Snabbare laddning, V2G-lösning samt ”Plug&Charge”. Det är tekniker som gör att VW nu ska öka attraktiviteten på sitt elektrifierade erbjudande.

Det är nu 1,5 år sedan som Volkswagenkoncernen började utrullningen av den nya generationens elbilar. Modellerna var baserade på gruppens MEB-plattform och var de som skulle göra elbilar folkliga. Specifikationerna kanske inte var bländande, men löftet som arkitekturen kom med var stort. Nu börjar VW leverera på det.

Under ett evenemang berättade VW att de nu kommer införa ett gäng uppdateringar på sina ID-bilar, varav flera är högt önskade. Så vad är det som kommer?

Till att börja med kommer en fjärruppdatering att göra att bilar med det stora batteriet på 77 kWh får snabbare laddning. Nu ska det gå att komma upp i 135 kW där det är möjligt. Det här är något som också övriga gruppmärken tar del av.

Läs mer: Lista: 15 elbilar – så lång är den verkliga räckvidden

För många kanske kW-siffran är ointressant, så för att ge ett exempel säger VW att elbilsladdningen från 5 till 80 procent nu ska gå upp till nio minuter snabbare.

Men det tar inte slut där. Kommande ID5 GTX kommer att få 150 kW-laddning. Skälet till att de får snabbare än övriga kommer av att modellen har batterier från en annan leverantör med en lite annan kemi.

Nu kommer ”battery care”

Ytterligare en sak som följer med uppdateringen är tilläget av ett ”Battery care-läge” där man som ägare kan skydda batteriet mot att bli överladdat. Det gör i förlängningen att bilen inte tappar så mycket i värde när den senare i livet ska gå ut på begagnatmarknaden.

– SOC (State of charge) kommer att vara som miltal för en elbil. De som tar väl hand om sitt batteri kommer att få mer betalt när de säljer den, säger Silke Bagschik, marknadschef för VW E-mobilitet.

Det här är välkomna uppdateringar, men något man verkligen kommer uppskatta är införseln av så kallad ”Plug&Charge”. Med detta slipper du som förare hålla på med laddappar eller kort när du är ute på färd. Då är det bara att koppla in sladden – så löser laddstationen och bilen resten. Sen får du fakturan via ditt vanliga We Charge-avtal.

Till att börja med kommer det hela att funka på Inonity, Aral, Bpas och Eon – men diskussioner pågår med flera andra aktörer.

På Ny Tekniks fråga om man måste gå via We Charge-kontot svarar Elke Temme, chef för affärsområdet Charging and Energy på VW Group Components samt vd för energibolaget Elli:

– Nej, vi eftersträvar en öppen standard. Vi går via ISO-standarden (ISO 15 118)) så det är inte låst till We Charge utan det fungerar oavsett vilket system man vill använda. Det tror vi kommer att vara bäst för kunden och vi tror på äkta konkurrens, säger hon.

Läs mer: Nu går elektriska folkabussen att förboka

Dubbelriktad laddning och ”Vehicle to Grid” var nästa stora punkt. VW har redan när man utvecklade MEB-plattformen pratat om denna möjlighet, men har hittills varit väldigt tysta om vad de har i kikaren.

Nu avslöjar man att det är i faggorna och att man redan genomför pilotprojekt med tekniken.

– Vi har utvecklat funktionen tillsammans med en partner. Men det är inte klart än för bakom tvåvägsladdning krävs det att en hel del ska vara på plats, säger Elke Temme.

Temme säger att bara i Tyskland ”tappades” det 6 500 GWh förnybar energi under 2019 på grund av att nätet inte kunde hantera det. Med elbilar som möjlig reservresurs för nätstabilisering så är vinsterna enorma. Och här kommer då V2G-funktionen in.

Försvinner energi motsvarande 2,7 miljoner batterielektriska bilar

Utöver att elbilsägare som investerar i ett så kallar ”Home Energy Management System” kan lösa sitt eget energibehov genom att dra el från bilen när nätbelastningen är hög så kan de även dela den energin med andra. Därtill så ska man kunna via en molntjänst se till att bara ladda när det är hög produktion av förnybar energi.

– Tittar vi på den energi som försvinner eftersom det inte finns lagringsmöjligheter motsvarar det energi nog att driva 2,7 miljoner batterielektriska bilar ett helt år. Det här på energi som alltså redan finns på marknaden och inget vi behöver bygga. Tänk på det. Det är bara när man kör långresor som det finns ett krav på energi vid ett specifikt tillfälle. I över 90 procent av fallen är man mer flexibel – och det innebär att vi kan använda förnybar energi bättre. Vi måste börja se bilen som en mobil power bank, säger Elke Temme.

Läs mer: Köpa elbil, eller leasa? Här är fallgroparna att se upp för

I VW:s fall så kommer alla ID-bilar med det större batteriet att få funktionen påslagen i framtiden. För att kunna nyttja den krävs det dock en speciell laddbox som klarar av dubbelriktad likström. Det innebär alltså att de ID-ägare som köpt en box med sin nuvarande bil får investera i en ny.

Dock krävs det mer än så för att köra dubbelriktad laddning. Ett separat energistyrsystem, med rätt infrastruktur ut mot nätet är även det ett krav.

På frågan om V2G-användning kommer att påverka garantier är svaret ett tydligt nej. Däremot är det inte lika tydligt när funktionen kan komma.

– Det kommer att ta lite tid, dock inte allt för lång tid. Jag tror att vi kan få till det inom något  år, säger Elke Timme.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt