ELBILAR
Här är Porsches nya elbil – tar sig 613 km på en laddning
Porsche Macan Turbo
Studio Goico GmbH
Hela 639 hästkrafter och upp till 613 km räckvidd. Nu har Porsche presenterat sin andra elbilsmodell Macan och det är ett rejält siffermonster.
I ett par år har Porsche lockat med små glimtar och smulor av information om sin nya eldrivna Macan. Och nu har bilen presenterats i sin helhet under ett evenemang i Singapore.
Det är den första modellen som bygger på den nya PPE-plattformen som tillverkaren tagit fram tillsammans med koncernsyskonet Audi. Denna har 800-volts elarkitektur och prestanda i absoluta toppklass.
Porsche uppger att de enbart ska använda sig av permanentmagnetmotorer och initialt kommer modellen bara finnas i dubbelmotorigt, fyrhjulsdrivet utförande. Företaget uppger att utöver att Macan ska få passande effekt, så är valet av motorer för att man ska ha ”optimal reproducerbarhet”, alltså att förare ska kunna stapla fullkraftsaccelerationer på varandra.
Macanpaletten som nu lanserats består av versionen 4 och Turbo. Den förra har 300 kW/408 hästkrafter och den senare har 470 kW/639 hästkrafter. De som satsar på en Turbo kan ta sig från stillastående upp till 100 km/h på 3,3 sekunder och accelerationen fortsätter sedan hela vägen upp till 260 km/h. Den tamare versionen har siffror på 5,2 sekunder respektive 220 km/h
Batteripacket i Macan är på 100 kWh varav 95 kWh är det man kan använda. Officiellt ska det räcka till 613 km i instegsversionen medan den mer effektstarkt kroknar efter 591 km. När det är tomt går det att snabbladda i upp till 270 kW, något som innebär att en en laddning 10-80 procent ska gå på 21 minuter. Det här förutsätter att man hittar en station med tillräcklig effekt. Om det inte är det och enda 400 volt påpekar Porsche att Macan ändå ska vara en riktig snabbladdare. Detta då en brytare i batteriet delar upp packet i två och via bankladdning effektivt ska kunna hålla 135 kW under lång tid.
Även om huvudnumret är att Macan i generation två blivit elbil understryker tillverkaren att modellen är en multifunktionell varelse. Prestandan är ju enorm, men även vardagspraktikaliteten ska vara i toppklass. Bagageutrymmet är på 540 liter bak och fram finns det ytterligare 84 liter att packa i. Sammantaget är det 127 liter mer än föregångaren. Vidare kan nämnas att man även får dra 2 000 kg.
Modellen är Porsches ”lilla” crossover. Men trots det erbjuds saker som luftfjädring, aktiv dämpning och bakhjulsstyrning.
Självklart kostar allt detta och det märks när man tittar på prislappen. Nya Macan 4 börjar på 980 000 kronor och Turbo-varianten går loss på hela 1 310 000 kr.
Fakta
Porsche Macan 4
Pris: från 980 000
Drivlina: dubbla elmotorer
Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter
Maximalt vridmoment: 650 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Topphastighet: 220 km/h
Batterikapacitet: 95 kWh netto
Snabbladdningskapacitet: 270 kW
Ombordladdare: 11 kW
Officiell räckvidd: upp till613 km
Förbrukning WLTP: 1,79-2,11 kWh/mil
Bagageutrymme: 540 liter, 1 348 liter med fällt säte
Frunk: 84 liter
Max dragvikt: 2 000 kg
Längd: 4 784 mm
Bredd: 1 938 mm
Höjd: 1 622 mm
Fakta
Porsche Macan Turbo
Pris: från 1 310 000 kr
Drivlina: Dubbla elmotorer
Maxeffekt: 470 kW / 639 hästkrafter
Maximalt vridmoment: 1 130 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,3 sekunder
Topphastighet: 260 km/h
Batterikapacitet: 95 kWh netto
Snabbladdningskapacitet: 270 kW
Ombordladdare: 11 kW
Officiell räckvidd: upp till 591 km
Förbrukning WLTP: 1,88-2,07 kWh/mil
Bagageutrymme: 540 liter, 1 348 liter med fällt säte
Frunk: 84 liter
Max dragvikt: 2 000 kg
Längd: 4 784 mm
Bredd: 1 938 mm
Höjd: 1 622 mm