Porsches nya hybridsuv – den mest kraftfulla någonsin
Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche
För vissa är elektrifiering synonymt med utsläppsfri körning – för andra är det prestandaspekten man vill åt. Som Porsche vars nya Cayenne E-hybrid blir den mest potenta suven i tillverkarens historia.
När tyska sportbilstillverkaren Porsche började med suvar var det många purister som ojade sig och menade att märket sålde ut sin själ. Men sedan Cayenne lanserades har modellen varit en stor framgång och kassako.
Nuvarande generation har några år på nacken, men i år har den fått en ansiktslyftning – och inte minst en uppdaterad hybriddrivlina. Och nu är det inget snack om saken att elektrifieringen är det som håller i taktpinnen när det kommer till prestanda. Detta då nya Cayenne Turbo E-Hybrid är den mest kraftfulla suven som Porsche någonsin kokat ihop.
Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche
Grunden är en ”utförligt omarbetad” version av tillverkarens fyraliters V8 motor och denna ger 441 kW (599 hästkrafter) och denna får sedan hjälp av en 130 kW elmaskin för en kombinerad systemeffekt på 544 kW eller motsvarande 739 hästkrafter.
Och med ett sånt välfyllt stall samt ett vridmoment på 950 Nm går det snabbt i spurterna. Skulle man drista sig avklaras 0-100 km/h på 3,7 sekunder.
Cayenne med adaptiv luftfjädring
Men hybriddrivlinnan innebär även att den som är lite försiktigare kan nyttja de 25,9 kWh batterier som finns ombord till att köra utsläppsfritt. Upp till 73 km ska det gå att ta sig.
Om man nu vill övertyga de som är skeptiska till bilens miljöprestanda kan man använda den officiella förbrukningssiffran, att bilen endast drar 0,17-0,2 liter/mil som argument. Dock ska man inte förvänta sig att kunna tangera den i verkligheten – för den är väldigt beroende av situationen.
Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche
Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche
Den mest potenta versionen av Cayenne kommer med adaptiv luftfjädring som standard. Likaså är tillverkaren system för vridmomentsstyrning. Dock ligger adaptiv chassi och bakhjulsstyrning på tillvalslistan.
Självklart är det ju så att smakar det, så kostar det. I Cayenne Turbo E-Hybrids fall startar det på 1 870 000 kronor och i god Porsche-anda finns det en väl tilltagen tillvalslistan att navigera innan man får sig ett slutpris.