El-axeln med kylsystem sänker förbrukningen för elbilar – rejält

2022-06-21 10:00  
Genom att spillvärme från kablar och elmotorer tas om hand kan e-axeln sänka elbilens förbrukning med upp till 14 procent, enligt Schaffler. Foto: Schaffler

Schafflers kompakta elektriska axel har ett integrerat kylsystem. Det är tänkt att ge elbilar en längre räckvidd och snabbare laddning.

Det tyska bolaget Schafflers nya elektriska axlar är fortfarande under utveckling, men Schaffler hävdar att dess ”4 in 1” utgör ett komplett framdrivningssystem för elbilar. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Drar nytta av spillvärme

Utöver elmotorer, elektronik och transmission har Schaffler integrerat ett kylsystem, vilket annars brukar ligga separat från e-axeln. Det sparar vikt och utrymme för bilbyggaren som får en kompakt drivlina.

Läs mer: "De går mot konkurs" – här är Elon Musks hård ord om konkurrenterna

Man har kunnat rationalisera bort en hel del kablar och slangar som annars skulle ha bidragit till värmeförluster. Genom att spillvärme tas om hand kan elbilen sänka sin förbrukning med upp till 14 procent.

Batteriet laddar snabbare

Ett intelligent styrystem använder överskottet från elektroniken och elmotorn för att värma kupén – och batteriet laddar snabbare genom att det kan hållas vid en förmånlig temperatur även under värmebölja eller köldknäpp.

Läs mer: Rapport: VW går om Tesla 2024

Företaget introducerar också en värmepump som använder ett naturligt kylmedium i form av koldioxid, vars egenskaper ska ge en mer effektiv kylning och uppvärmning.

John Edgren

Mer om: Elbilar Elsystem

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt